ZUIDAFRIKA

25 februari 2010

This could be the start of something new...

Maandag 22 februari

Vandaag zijn we om 1 uur ‘s middags naar het vliegveld vertrokken. Daar was het zo rustig, zo rustig heb ik het in heel veel jaar niet gezien, we waren in 5 minuten door alle controle heen. Toen moesten we heel lang wachten dus heb ik maar zo’n koptelefoon gekocht voor bij mn ipod want ik ben van plan hard te gaan lopen. (al was dat bij nader inzien toch niet zo’n goed plan.. alsof ik hier in Afrika zomaar overal naartoe mag rennen. Er hangen gewoon posters hier met kijk uit voor prostitutie enzo.) maar goed toen zijn we naar Londen gevlogen. Daar was op de luchthaven geen eten te vinden dus mijn avondeten bestond uit anderhalve boterham en een zakje chips. Vanaf Londen zijn we naar Kaapstad gevlogen. Londen is best mooi ‘s nachts vind ik, je ziet overal leuke lichtjes en je kunt precies zien waar er mensen wonen en waar niet. De vlucht naar Kaapstad was iets van 12 uur. En vliegen is nou niet bepaald leuk. Ik ben luchtziek (net als zeeziek maar dan voor vliegen) en gelukkig zijn daar pilletjes voor uitgevonden. Dit vliegtuig was trouwens wel mooi. Het was een dubbeldekker. Dat had ik nog nooit gezien. Helaas zaten wij niet in het bovenste gedeelte want nu merkte ik er nog vrij weinig van… en de stoelen waren een beetje raar, haha. Ik kon heel de tijd voelen dat een of andere gek achter mij steeds iets in z’n voorvakje zat te voelen (dus de rug van mijn stoel). Het is nogal raar want eigenlijk voelt het gewoon alsof dat persoontje heel de tijd over je kont zit te wrijven enzoo maar goed. Ik heb het grootste deel geslapen. Toen ik wakker werd kwam er gelijk een steward naar me toe: ‘ooooh this is the first time I’ve seen you awake all flight, would you like something to eat young lady?’ hahah in ieder geval leuk wakker worden. Maar goed we zijn letterlijk over heel Afrika gevlogen en wat ik er van zag was niet echt bijzonder. Want je ziet namelijk niks. Afrika is bruin. Van dat dode, uitgedroogde gras bruin. En je zag geen auto’s of huizen, het was meer een dode onbewoonde vlakte… maar toen we dichter in de buurt van Zuid-Afrika kwamen werd het wel iets groener, gelukkig. Vlak voor het landen zag je eerst allemaal villas met bij letterlijk ieder huis een zwembad en daarna zag je de kwaliteit snel achteruit gaan. Maar goed we waren geland.

Dinsdag 23 februari

Okee toen we geland waren bleek het al dinsdag te zijn. Valt niet op als je de hele tijd slaapt maar goed. De luchthaven was klein, maar wel mooi. De douaneman die ons paspoort ging controleren verstond ik amper. Hij praatte volgens mij een beetje Engels en Zuid-Afrikaans (belabberd Nederlands) door elkaar. Het enige wat ik ongeveer verstond was dat hij iets van óeeh lekker lekker zei toen hij onze paspoorten bekeek. Nou zo iets was het in ieder geval. Haha ik vond het maar vreemd. Toen we uit het vliegveld waren gingen we de auto halen. Het is warm hier trouwens, en ik merkte al gelijk dat mijn Nederlandkleren veelste warm waren voor hier. Maar goed toen gingen we, begeleid door een vrouwtje, naar onze auto toe. Gelukkig liep ze mee want het was echt een doolhof en er waren allemaal mensen steeds dingen tegen je aan het zeggen, wat ik dus weer niet verstond. Het enige wat dat vrouwtje heeft gezegd was steeds ‘is very far’ of ‘long walk’ en ik gok dat dat ook ongeveer het enige Engels is wat ze kan. Het was ook inderdaad ver lopen maar goed. Haha. Overal hier is trouwens reclame voor het WK. Allemaal borden met wie de sponsoren zijn en er stond naast het vliegveld een grote soort van voetbal met allemaal tekst erop. Daarna zijn we naar ons plekje waar ik dit nu zit te typen gereden. Ze rijden hier links, wat best eng is want iedere keer als we een bocht om gaan denk ik dat we worden aangereden… en we zijn ook langs ongelooflijk veel krottenwijken gekomen. Ik wist niet dat het zo erg was. Echt overal waar je kijkt ongeveer. En de ene kwaliteit is nog zieliger dan de andere. Er staan wel een soort van hekken omheen met allemaal prikkeldraad. En om van de ene wijk naar de andere te komen zijn er een soort van bruggen gemaakt die helemaal bestaan uit een soort kippengaas en die gaan dan over de weg heen. Maar we zitten nu in een plaatsje dat Klapmuts heet. En onze plek heet de Natte Valleij. Het is een landgoed van een Britse meneer en mevrouw die volgens mij heel rijk zijn want er staan hier 3 huizen die ze te huur hebben waarvan wij er in eentje zitten en dan hebben ze ook nog een aantal huizen voor de rest van hun familie en ook nog voor hunzelf en hun housekeeper. Het is een soort wijngaard. Die hebben ze hier heel veel want overal staan druivenplantages en er zijn allemaal mensen die je druiven proberen te verkopen langs de weg. Er is hier ook een wijnproeverij, daar gaan we deze week nog een keertje naar toe als het goed is. Hier op het landgoed lopen vier domme honden rond, ik vind ze wel aardig want ze doen niks behalve achter je aan rennen en een of andere vogel bang maken die een hardieharr wordt genoemd of in ieder geval iets wat erop lijkt. Ons huisje zelf ik erg simpel maar ook gewoon voldoende. Ik heb mn bed al opgemaakt met mn kussensloop en mn kalender ligt al naast mn bed. Er is hier ook een zwembad alleen de zon schijnt nu niet dus ik voel er niet veel voor om erin te springen. Net zijn we naar de stad geweest. Persoonlijk vind ik het maar een zooi. Het lijkt net alsof niemand hier de verkeersregels snapt ofzo. Iedereen rijdt maar een beetje door elkaar heen en iedereen steekt gewoon ergens over gewoon over de autoweg als ze er zin in hebben. Er zitten ook gewoon mensen op de grond aan de weg waar autos gewoon hard langsrijden, maar goed dat moeten ze zelf weten. Het oversteken heb ik zelf ook nog niet echt door. De auto’s komen dus van rechts aanrijden, dus zover voor links-rechts-links kijken. Maar af en toe zijn er dan ineens weer éénrichtingsverkeerweggetjes en dan moet je wel weer kijken voor auto’s die van links komen, het is maar ingewikkeld. We zijn ook naar een supermarkt gegaan. Als je binnenkomt is ongeveer het eerste wat je ziet de regel dat er geen alcohol verkocht mag worden op zondag. Waar dat op slaat snap ik niet maar dat maakt verder ook niet uit. En ik kan gewoon alles lezen, het lijkt heel erg op Nederlands. Wel gebruiken ze een dubbele ontkenning. Ze zetten twee keer ‘nie’ in een zin. En ze zijn hier serieus zo in de ban van het WK dat zelfs de paashazen voetbalkleertjes aan hebben. En je hebt in die winkel dan schoonmakers rondlopen, je weet wel, gewoon mensen met dweilen, niks bijzonders. Maar die lopen dan gewoon rond met hun dweil en dan stoppen ze ineens voor je neus en beginnen ze spontaan met dweilen. Het is maar vreemd. Eigenlijk moet ik ook nog wennen aan het feit dat iedereen hier eigenlijk gekleurd is zegmaar. Dan kan je denken, ja duh, je bent in Afrika, maar toch is het even wennen. Het valt echt gelijk op dat we toeristen zijn en van mn moeder mag ik niet heel de tijd foto’s van alles lopen maken omdat het anders te veel opvalt dat we dus toeristen zijn. Wanneer ik internet heb weet ik niet. We gingen het vandaag proberen te krijgen, maar het lukte niet dus ik hoop dat het ergens anders wel lukt. Dan kan ik gelijk deze tekst en mn foto’s allemaal op mn blog zetten en even mn mail checken want dat wil ik nu toch wel. Het is best raar als je gewend bent dat het altijd gewoon kan. Vanavond gaan we denk ik nog barbequeen want die hebben we hier en morgen gaan we naar De Kaap. Dat is het oorspronkelijke Kaapstad waar vroeger de zeemannen aankwamen. En daarna naar Robbeneiland, waar vroeger gevangenen vast zaten zoals Nelson Mandela. Als het goed is zien we pinguins in De Kaap en zeehonden op Robbeneiland dus ik ben benieuwd. xxxx

You say it best, when you say nothing at all

Woensdag24 februari

Ik heb vandaag, voor het eerst in ongeveer vier jaar denk ik, in bad gezeten. We hebben hier dan ook geen douche maar goed. Hier kom ik er wel achter hoe blij ik eigenlijk ben met mijn verwende leventje terug in Nederland. We hebben hier geen douche dus, alleen een bad. En geen vaatwasser, ook natuurlijk geen probleem. Ik ben alleen niet zo’n fan van de nutella van de messen afschrobben om acht uur ’s ochtends maar goed ik mag niet klagen. De kleren moeten hier ook met de hand gewassen worden en de koffie wordt gemaakt met een rare pers waar je water en poeder in duwt en dan pomp je het een paar keer op en neer en dan heb je koffie en onder de pomp een rare drap. Morgen heb ik internet dus dan kan ik dit en de foto’s die ik nu al heb gemaakt op mn blog zetten en mn mail eindelijk lezen. [ Elena ik ga kuijer en koers mailen dat het gs werkstuk voorlopig nog niet gaat lukken, want de geschiedenis van Gouda zelf verzinnen is nogal moeilijk..]

Vanochtend stonden we op kwart over zeven op, vraag me niet waarom, en ik was nog dood moe. Maar we gingen veel doen vandaag dus het was eigenlijk wel logisch. Eerst gingen we rijden naar een plaatsje dat Kommetjie heet. Het is wel een van de betere wijken hier, er zaten ook minder mensen gewoon zomaar op straat. Onderweg waren we wel weer langs veel krottenwijken gekomen. Sommige gingen echt zo ver als je kon kijken door. En ik vind de verkeersborden hier echt briljant. Volgens mij is de enige regel hier ook, volg de verkeersborden die je ziet. Maar het zijn allemaal pijlen dwars door elkaar heen. Er is ook ergens een grote s met een streep er door. Geen flauw idee waar die op slaat. Maar in Kommetjie hebben we gewoon aan het strand gezeten, het was heel mooi daar met uitzicht op de bergen die ze hier allemaal hebben. Daarna zijn we naar Kaap de Goede Hoop gegaan, het is nu een nationaal park en er waren bijna alleen maar toeristen wat ik juist wel leuk vind. Het viel me trouwens op dat bijna iedere toerist Duits was. Maar in De Kaap hebben we gegeten ook aan de zee zegmaar en weer met bergen, al zag het er totaal anders uit dan in Kommetjie. En ik heb gemsbokken (een soort grote koe/stieren) en een soort van antilope gezien. (sowieso was het trouwens geen antilope maar het leek er op en ik heb geen flauw idee wat het dan wel was). En er zaten ook grote salamanders daar en kleine muizen die eigenlijk op eekhoorns leken, maar ze heten gestreepte muis. Daarna gingen we terug rijden en kwamen we de verkeersborden ‘kijk uit voor vallende stenen’ en ‘kijk uit voor bobbejanen’ tegen. (bobbejanen = bavianen). We hebben ze ook echt gezien en ik vind het echt leuke beestjes. Ze schijnen heel gevaarlijk te zijn want er stonden overal bordjes met ‘als je een baviaan ziet, doe dan je deuren op slot en je ramen dicht’. Maar er waren allemaal bavianen die zomaar over de weg liepen en ook kleintjes en je zag ze springen van rots naar rots, heel mooi. Op een gegeven moment zaten er een aantal op de grond en een aantal boven op een rots. En toen begreep ik waarom je moest oppassen voor vallende stenen. De bavianen boven begonnen namelijk stenen te gooien naar de bavianen beneden. Haha. Toen we daar weer voorbij waren gingen we naar Boulders. Onderweg kwamen we veel werkende mensen tegen, al heb ik het idee dat ze dus echt gewoon niks doen. Ik zie ze alleen maar op hun bezem hangen en kletsen met elkaar. Maar in Boulders kon je weer de zee zien, dit keer met palmbomen en weer bergen op de achtergrond, maar toch was het weer totaal anders. In Boulders waren ook pinguins, echt super leuk! Wel heel onnatuurlijk vond ik, om pinguins bij 28 graden op een strand te zien staan maar deze pinguins zijn blijkbaar warmweerpinguins. Het was heel mooi om te zien, het waren er denk ik iets van 500 en ze waren aan het broeden en je kon ook de eieren zien. Oh en ze lopen echt leuk! Een soort van waggelen, het ziet er heel grappig uit. Toen we weer terugkwamen  naar onze auto moesten we een man geld geven. Het is heel raar hier. Als je naar een parkeerplaats gaat staat er steeds een man en die zegt dan, ik bewaak je auto wel. Het spoort niet en volgens mij is het illegaal. Maar goed, hij bewaakt de auto, ik vind het best. Toen kwamen we thuis, ik ben erachter gekomen dat ik verbrand ben vandaag, misschien had ik me toch maar moeten insmeren… maar ja. En toen ging ik maar koken, want bij ons betekent koken dat je niet hoeft af te wassen (a). Dat was vandaag wel zo’n beetje. En volgens mij zijn ze op dit landgoed steeds fotoshoots aan het houden of een film aan het maken want er lopen steeds allemaal mensen met cameras en er staat zo’n trailer en dat soort dingen. Morgen gaan we naar Stellenbosch. Daar moet mijn vader een gastcollege geven, vandaar dat ik internet heb want het is een school. Maar goed. Dat was denk ik wel weer genoeg. Straks leest niemand dit meer omdat het te lang is.. xxxxx

1. Brigit:
    25 februari 2010
    dit klinkt echt heeeeel leuk. ben wel ruim 10 minuten bezig geweest met lezen maar dat heb ik er wel voor over. Probeer het me echt voor te stellen maar dat is toch moeilijk met zo weinig foto's. al begrijp ik je moeder ook wel. Maar ik ga nu ff me aankleden. heel veel plezier nog lieverd, je maakt vandaag vast wel weer wat leuks mee. Kuskus
  2. Brigit:
    25 februari 2010
    whaaaa ik heb een dringende vraag.
    zat ff op je kaartje te kijken. maar ga je van afrika naar australie en dan weer terug naar afrika en dan weer naar australie?? zo lijkt het namelijk heel erg op het plaatje (A) kuskus
  3. Luuk:
    Heel leuk hoor!
    Maar dit ga jen ooit een jaar lang elke dag vol houden:P
  4. jelle:
    wij ook niet luuk ;)

maar tot nu toe ben ik nog helemaal bij! je beschrijft het best goed, ik kan teminste ongeveer volgen hoe het daar is, denkik. ga je nou elke dag een wereldwonder aanschouwen ofzo? want je bent er nog geen week en je hebt al de helft van de plaatjes uit m'n gs boek gezien.
    xx
  5. Josse:
    25 februari 2010
    Sarah! Echt super vet je verhalen! Ik ben echt jaloers nu! Haha ik moest serieus lachen achter me computer! Echt doorgaan hoor ik vind het echt ziek om te lezen. Ik denk inderdaad niet dat je dit elke dag gaat volhouden, maar ga het maar proberen :D Nog heeel veel plezier
    kusjess
  6. Jordi:
    25 februari 2010
    Het is toch het proberen waard, ik vind het wel leuk deze verhaaltjes hoor. Alleen klinkt het echt alsof het een 101-gevarenland is maar je komt denk ik hopelijk vast wel heel thuis (A)
  7. Rosanne:
    25 februari 2010
    tof tof tof saar, om dit zo te lezen!
    you go girl! lots of love,
  8. Sanne:
    25 februari 2010
    Ik ga even chronologisch in op je verhalen:
    Haha, die douaneman zong ons liedje! maar dan niet: oeh lekkahlekkah, maar like it like it (zo was t toch!) Ohne! like a truck! jihaah!
    JEEEJ! ons kussensloooop!! (blijheidsuiting ofzowiets)
    ik ben nu vergeten waar ik was gebleven met lezen. hmmmpf.
    ik benook even vanplan je wereldwonderen zoals jelle ze noemt te gaan bijhouden: we zitten al bij WW1! neeh, ga toch maar niet doen, want waarschijnlijk worden het er duizenden!
    dit moet ik ook even zeggen: die beesten daar zijn Geniaal! oh en die verkeersborden ook trouwes! haha

okee, deze reactie is echt dom,! Maar veel plezier met je warmweerpinguins, stenengooiendebavianen, gestreepte muizen, geile douanemannen, en rare wegwijsdametjes!

nog verslag uit NL: hmm, ik ben net terug uit london, heb geen idee hoe t in hier is, owacht toch wel: KOUD EN REGEN haha

HEEEL VEEEEL KUSPUNTEN! xxxxxxxxx
  9. Anke:
    saaaaaaaaaar
    ik wil daar ook heen! die namen zijn allemaal vet grappig, ik zou elke keer dubbel liggen. en wat een prachtige foto's trouwens, haha, van je keuken ;P. nu ga ik je mailen doei.
    x
  10. Lieke:
    Hee leukerdje,

Daar zit je dan aan de andere kant van de wereld, en ondanks dat je er geen zin in had klinkt het wel echt heel leuk en indrukwekkend. Je maakt in ieder geval meer mee dan ik, ik kijk uit het raam en zie voetgangersstoplichten die altijd op rood staan en auto's die netjes de verkeersregels volgen (als er geen file staat want dan gaan de idioten vaag doen en halve ongelukken creeren voor mijn raam, een heel ongeluk is nog steeds niet gebeurd en nee ik hoop ook niet dat het gebeuren gaat). Lieve schat heel heel heel veel plezier, geniet pas goed op jezelf (ik wil graag mijn lieve sarah terug en als het even kan geen hoer, toch een gek idee kijk uit voor prostitutie borden....)

dikke kus en heel veel liefs,
    Lieke (Kuiper)
  11. Julia:
    saaaaartje
    wowie wat heb jij al veel gedaan in die paar dagen zeg! maar afwassen, dat is toch wel een hele goede kan je vast oefenen voorop texel toch ? :) wel echt leuk zo'n blog. ik wist eerst de site niet maar ik had net een mailtje van brigit dus nu ga ik hem elke dag lezen. wel blijven schrijven hoor! en trouwens, je moet wel even oppassen met die prositutie borden niet verkracht worden ofzo he! ennnnnn heb je foto's van pinguins? zien warmweerpiguins ( leuk woord ) er hetzelfde uit was koudweerpiguins? en ook niet aangereden worden door het gekke verkeer daar hoor! wel veel nieuwe indrukken heb je allemaal gekregen zet.

blijf leuke dingen doen & heeeel veel plezier

dikke kus.
  12. matthewboere:
    Hey,
    Hoe is het ermee! Met mij is alles goed. Kom je nog naar Perth, want ik ben thuis op 10 April. Trouwens, bij mij zijn die stewardessen nooit zo vriendelijk. Die zijn altijd erg chagrijnig als we naar Nederland vliegen. :P Ik spreek je nog, veel plezier in Zuid-Afrika!
  13. Vera:
    28 februari 2010
    sarah!
    ik ben net weer thuis dus mijn reacties zijn wat later dan die anderen, haha. ik heb ook alles omgekeerd gelezen kom ik achter (hoe werkt dit?)
    maar ik wens je heel veel plezier in de natte vallei hoor! haha echt komisch. geen alcohol verkopen op zondag vind ik ook wel mooi, haha.
    trouwens - wie kan er nou weer niet afwassen? tsss, disrespect hoor! haha ik geef je wel een keertje een virtuele cursus.

anyway, het klinkt allemaal super en zolang jij blijft schrijven blijf ik lezen!
    kussen