27 februari 2010 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Summer lovin’

Donderdag 24 februari

Ik ben echt verliefd op de zomer... Het is hier echt heerlijk weer en ik loop denk ik al de hele middag in mn bikini rond. Er is hier een soort muurtje waar een bank in is gemaakt en daar heb ik wat kussens op gelegd dus ik lig perfect met mn ipod op. (Rosanne en Emma ik heb jullie liedjes uit de kalender erop staan nu, ze zijn echt leuk! En Sanne dankje voor alles, jwz :) ) Vanochtend waren we dus naar Stellenbosch gegaan waar een universiteit is waar mn vader ging spreken. Bas, mn moeder en ik gingen toen bij de assistenten zitten en mochten daar op een computer dus dat was wel fijn. Daarna zijn we een beetje over het campus gelopen. Het is er heel mooi en groot. Het is een soort van grote wijk waar echt alleen maar studenten zijn. Ze hebben hun eigen winkelcentrum en alles, echt mooi. Ik zou het niet erg vinden om daar naar school te gaan. Het was wel echt een elite school. Dat komt omdat hij tweetalig is. Ik ben ook achter gekomen dat Engels hier de officiële taal is en als je Afrikaans kan dat je zeg maar van een welvarendere familie komt. Ik ken nu ook al best wat Afrikaanse woorden. Niet dat ze heel moeilijk zijn. Ze vervoegen de werkwoorden niet echt. Het is gewoon ‘ik is’, jij is’en ‘hij is’. Heel makkelijk dus. En dankje is dankie en astublieft is asseblief. Jij bent lief is jy is liev en voor altijd is viraltyd. Daar kwam ik achter toen ik van die shirts zag hangen in de winkel op campus want daarop stond ‘matties viraltyd’ en dat was zegmaar hun schoolteamnaam. Ook ben ik erachter waarom er hier zoveel mensen gewoon zomaar op de hoek van de straat staan. Vandaag stonden er sowieso iets van twintig mannen op de meeste straathoeken. Maar ze wachten gewoon tot er iemand langs komt die ze op wil halen voor werk. Er rijden auto’s langs en die stoppen dan gewoon op zo’n straathoek en dan stappen er 6 of 7 mensen in die gewoon ongeveer in de achterbak worden gepropt om te gaan werken. Je moet volgens mij dus maar gewoon geluk hebben dat ze je uitkiezen… ook een leuke manier van aan werk komen. We hebben nu ook ongeveer onze persoonlijke hond hier. Een van de vier of vijf is eigenlijk gewoon heel de dag bij ons en hij is echt lief. Eigenlijk doet hij niks behalve aan zn eigen staart bijten maar goed. ’s Avonds ligt hij wel voor ons huis te waken ofzo en hij komt gelijk naar ons toe als we weer aan komen rijden met de auto. Wat dat betreft zou ik echt graag een huisdier willen want ik vind het echt leuk, alleen ik mag er geen omdat we te vaak op vakantie gaan… Morgen gaan we naar Robbeneiland. Ik gok dat het weer een hele drukke dag wordt maar het zal wel mooi zijn… Het enige probleem met deze blog is nu trouwens dat ik de foto’s er niet op krijg, omdat de computers niet tegen het geheugen kunnen ofzo, maar goed daar ga ik mn best nog voor doen… xxxx

Ain’t no mountain high enough

Vrijdag 26 februari

Ik ben officieel slecht in afwassen. Ik ben er achter dat lepels als een soort iets werken dat water alle kanten op weet te krijgen want alles in een straal van een meter om de wasbak was nat. Maar goed, vandaag was een hele drukke dag en ik heb veel gezien. ’s Ochtends zaten we om acht uur in de auto op weg naar Robbeneiland want onze boot ging om 9 uur weg. Uiteindelijk stonden we in een file en kwamen we daar te laat aan. Toen mochten we van de baas daar (heel officieel in een voetbalshirt van zuidafrika… tja. De hulpjes hadden in ieder geval nog een matchend shirt aan) op de volgende boot. Dus wij in de rij staan voor de boot van tien uur. Die kreeg vertraging doordat er allemaal marineschepen binnenkwamen varen en die waren sloom en blokkeerden de weg. Dus de boot werd verzet naar 11 uur. Op de boot kreeg je een verhaaltje te horen en daarna kwam je dus aan op Robbeneiland. Robbeneiland is een eiland dat de Nederlanders vroeger gebruikten als gevangenis. Later is Zuid-Afrika van de Engelsen geworden en die zijn hiermee doorgegaan. Vervolgens zijn alle geestelijk gehandicapten en leprapatiënten op dat eiland gedumpt. We hebben dus ook hele begraafplaatsen helemaal voor met kruizen gezien van leprapatiënten. Later is het eiland veranderd in een gevangenis voor zwarte mannen die politiek streden tegen de apartheid. (ik kwam er achter dat apartheid het enige Nederlandse woord is wat in alle landen wordt gebruikt) Op het eiland kregen we een bustour langs alle plaatsen zoals de gevangenissen en de steengroeven waar ze gevangenen in moesten werken. Daarna gingen we naar een gevangenis waar een ex-gevangene ons een rondleiding ging geven een zijn ervaringen vertelden. Het was allemaal wel heel indrukwekkend en ook nogal onwerkelijk. Ik kon me nauwelijks voorstellen dat het waar was wat voor vreselijke dingen daar zijn gebeurt, maar goed het is wel allemaal waar. Eerst gingen we naar een combicel of zo iets in ieder geval waar dan ongeveer 60 man op een soort van stoffen matje moest slapen. Daarna gingen we naar de plaats waar ze eten kregen en de man vertelde dat ze vroeger daar altijd al hun kleren uit moesten trekken en moesten dansen zodat de bewakers konden kijken of ze nergens voedsel hadden verstopt. Daarna moesten ze nog voorover buigen voor een controle of er ook niks in hun kont zat. Het is allemaal maar raar… Vervolgens gingen we naar de isolatiecellen die sowieso niet groter waren dan mijn bed. Daar hebben mensen dus gewoon in geleefd. Ze hadden één stoffen matje en een kruk en een soort van aluminium prullenbak die ze als wc moesten gebruiken. Die cel was trouwens van Nelson Mandela. Het deed me ook aan de tweede wereld oorlog denken. Alle zwarte mensen moesten ook altijd een soort bewijs bij zich hebben van wie ze waren en ze mochten niet in de winkelcentra komen tussen bepaalde tijden. Na de tour in de bus en na de rondleiding in de gevangenis geeft iedereen trouwens een tip. Hier krijgt iedereen echt voor alles een tip. Maar het is wel vet want dan heb je geld in je hand en geeft je ze zo’n coole hand waarin hij op de een of andere manier na het schudden het geld van jou heeft over genomen dus Kent, Jimmy en Muthe waren blij. Hahah. Op Robbeneiland heb ik trouwens ook zeehonden gezien, maar dat is ook wel logisch. Het heet niet voor niets Robbeneiland. Na Robbeneiland gingen we naar de Tafelberg. Dit is natuurlijk gewoon een berg maar hij is zo bekend omdat de bovenkant plat is (als een tafel…) Hier zijn we met zo’n kabelbaan naar boven gegaan en hadden we een heel mooi uitzicht over heel Kaapstad. Je kon ook het voetbalstadion zien liggen die trouwens echt heel groot is vergeleken met alle andere gebouwen hier. Een kaartje voor het WK is maar 140 Rand (14 euro) dus balen dat ik dan al weg ben… Op de Tafelberg heb ik ook dassies gezien. Dit zijn een soort van bevers zonder grote staart. Of een bosmarmot ofzo. Het lijkt ook wel heel erg op een gigantische cavia met overgewicht. En ze hebben enge tandjes maar verder zijn ze leuk. Toen gingen we weer naar huis en dat was mijn dag wel weer voor vandaag denk ik. Morgen gaan we naar een internetcafé dus heb ik weer internet… xxxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jordi:
    27 februari 2010
    Heeey Saar. Een tip voor het bestek, gebruik een tijltje, doe er water in en was daar dan in af dan heb je geen water in je gezicht (geen dank hoor, maar eventueel een kleine tip op rekeningnummer 331104677 zou niet misstaan).

Sowieso ga ik je een heel lang mailtje sturen morgen met mijn hele week dus bereid je voor :)
  2. Anke:
    28 februari 2010
    hahahhhaha jordi's reactie. maar hij heeft wel gelijk, niet alles hoeft nat te worden door 1 lepel ;P.
    saartje, ik mis je en ik hou van je en ik kan niet wachten op je volgende verslag :D.
    xx
  3. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    Saraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

ik lig helemaal dubbel om dat verhaal over die lepels en die cavia's met overgewicht whahahahaha

maar dat had je van mij wel verwacht...

echt heel raar dat je in een bikini loopt, bij mij was het op het warmst -10!.. maar das logisch bij wintersport

ik hoooooooooop dat je het heel leuk vind daar, het klinkt in elk geval wel leuk:P

In elk geval krijg je ook van mij net als jordi hier lekker veel onzin..

tot ... weet ik niet!

XXX DOnna
  4. Sanne:
    28 februari 2010
    saartjesaartjesaartje, word al een echte avonturier/wereldreiziger.
    maar ik moet wel even zeggen dat ik die cavia met overgewicht wel een beetje zielig vind, je moet niet iemand zo behandelen om zn uiterlijk JA! :O is dat duidelijk Madam! (gheghe)
    Die fotoo van kussenslooop is koel.
    Have fun! kusjes
  5. Elena:
    wooooooooowie spannend
    wel goed oefenen met dat afwassen hoor, voor texel jeweeetzelluf.
    enuh deze snap ik niet: Op Robbeneiland heb ik trouwens ook zeehonden gezien, maar dat is ook wel logisch. Het heet niet voor niets Robbeneiland. ?? ligt vast ana mij hoor
    kussssss
  6. soesja:
    1 maart 2010
    SAARAH.
    oh wat erg ik lees het allemaal nu pas omdat ik nu het mailtje van brigit pas zie, omdat ik natuurlijk zaterdag jetlaggereg was en zondag zo'n beetje nog steeds dood was. oke genoeg over mij haha
    alles wat ik lees klinkt heel goed! echt leuk hoe je schrijft zo kunnen we allemaal een beetje meegenieten :)
    en: IK WAS VANDAAG OP TIJD :)
    goed hea?
    oh wacht we zouden het over jou gaan hebben hihi
    ik hoop echt dat je heeeeeeeeeeel bruin wordt en niet 'zo'n rooie tomaat als ik ben geworden mn benen waren echt vreselijk!
    en leuk dat jullie een hondje hebben haha nouja hebben
    ik lag echt in een deuk om al die namen en hoe je schrijft enzo ik hoor het je gewoon allemaal al zeggen! maar wel mooi dat je een wijngaard hebt kan je toch nog een beetje dronken worden hihi, maar dat afwassen he saar laat dat maar lekker door je broertje doen! want dat hoef jij niet te doen zo te horen met jou talenten enzo hihi, en ik had beloofd af te wassen voor texel voor jou dus dan hoef je het ook niet te leren. trouwens even een vraagje: is het gevaarlijk dan in afrika ofzo om toerist te zijn dat je van je moeder niet teveel fotos mag maken? oke en nu ga ik stoppen anders wordt het te lang en lees jij het ook niet meer haha! en trouwens niet bang zijn dat we je verhaaltjes niet meer lezen hooooooor want dat doe ik echt wel :D vind ik veel te leuk, ik moet wel toegeven dat ik jaloers ben hoooor ;p
    en ik mis je wel hoor,
    vandaag bij maatschappijleer zat ik af en toe te praten en toen dacht ik wacht sarah zit niet meer naast me, heel dom maar dat ben je wel van mij gewend volgens mij XD
    oke heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeel plezier nog!
    kussssss

oja elena: rob is een ander woord voor zeehond, dus robbeneiland betekent ook wel zeehondeneiland ;)
  7. Brigit:
    1 maart 2010
    haha, die reacties. ik vind btw dat sanne gelijk heeft. je mag het soort cavia niet zo voor schud zetten. zijn hele lieve beestjes hoor =)
    maar verder moet ik zeggen was een heel leuk smsjes heb er echt van genoten en heb hem aan heeel veeel mensen laten lezen. dus je hebt ze allemaal zelf de groeten gedaan,
    maar weetje wat ik nog niet helemaal begreep dat van de mail die ook voor jim en stef is, want ik heb ook geen mail, dus zou ook niet weten wat ik door moet sturen en verder weet ik niet of jij kuijer had gemailt zaterdag want hij zei vandaag dat die niks had gekregen. oke ik weet dat ik dit eignelijk via een mail moet doen, maar ik ben lui vandaag. en ik moet vragen of lesnet het al weer doet??
    ik mis je lieverd en geniet er nog maar van. Houvanjou.
    Je aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabff!