skukuza

25 maart 2010 - Krugerpark, Zuid-Afrika

Dagsafari

Woensdag 24 maart

Als je tot nu toe alles wat ik heb geschreven heb gelezen dan heb je bij deze 28 a4tjes over mijn leven gelezen. Dat zijn 19.171 woorden, 102.996 letters. Hahah, echt veel. Maar goed, vandaag om half 6 op, want we gingen op safari. Als je ’s ochtends vroeg gaat is de bedoeling dat je meer beesten ziet, omdat ze dan nog bewegen en vervolgens de hele dag ergens gaan liggen omdat het te warm voor ze is om nog wat uit te voeren. Dus wij vertrekken. We hadden een lange route uitgestippeld, helemaal naar het zuidelijkste puntje van Kruger dus we hebben de hele dag gesafaried. Het hele eerste uur hebben we in principe niks gezien behalve een impala. Dat was dus een beetje tegenvallend, want dan begin je je af te vragen waarom je eigenlijk zo vroeg bent opgestaan. Toen sloegen we een bocht om en stonden er ineens twee neushoorns midden op de weg. Echt zo mooi is dat. Het waren vierkant-lip neushoorns, wat inhoudt dat hun lip vierkant is… officieel hoort hij niet bij de big-five, want er loopt hier nog een neushoorn rond met een driehoek-lip en die is gevaarlijker dan deze. (big-five is trouwens de 5 dieren die vroeger het meest gevreesd waren door de mens: leeuw, neushoorn, buffel, olifant, luipaard) Neushoorns zijn eigenlijk heel vies. Ze hebben gewoon een veld van vliegen op hun rug geplakt zitten en er hangen daarom ook allemaal vogels aan ze, om die vliegen er weer af te halen. Maar ze zijn wel mooi dus dat was leuk. Toen een stukje verder kwamen we een blue wildebeest tegen. Dit is een gnoe. Echt een ontzettend lelijk geval. Het is een soort magere koe (dus minder vierkant) en dan met een soort haarlijn die onder het beest hangt. En hij heeft hoorns. Hij zat best verstopt tussen de bomen maar later hebben we hem ook nog in een open veld zien staan dus toen kon je hem beter zien. Ook hebben we weer zebra’s en giraffen gezien. De giraffe stond gewoon midden op de weg en voelde er volgens mij niet zoveel voor om er vanaf te gaan maar toen liep die toen we te dichtbij kwamen toch maar aan de kant. Verder hebben we nog aapjes gezien weer en een eekhoorn, haha maar die lopen hier overal rond. En we hebben een dwarf mongoose gezien, dus weer die wezel maar dit keer de inimini variant. Toen kwamen we ineens op een plek waar een safari-tour auto stil stond en echt helemaal richting het grasveld dus er moest wel wat zitten. Dus wij ons erachter parkeren. Iedereen zat diep geconcentreerd naar links te staren, dus wij ook naar links staren maar wij zagen niks. Toen signaleerde de gids van die tour dat we even naast hun auto moesten gaan staan en vertelde hij ons dat hij een civet kat zag. Hij zei dat hij die kat al 5 jaar niet meer had gezien dus hij was helemaal enthousiast met zijn armen aan het zwaaien en hij bleef maar zeggen. ‘it’s a civet cat! I haven’t seen one in fiiiive years! A civet cat!’ hij was dus heel enthousiast maar wij hadden die kat nog steeds niet gezien, en toen stak die ineens de weg over. Dus wij er achteraan rijden samen met die andere auto en toen konden wij hem ook mooi zien. Het is een soort kleine panter en het lijkt net alsof hij zwarte sokjes aan heeft want zijn pootjes zijn zwart. Maar wij waren dus blij :D. Toen kwamen we een stukje verder bij een waterput waar krokodillen lagen dus dat was ook heel mooi om te zien. Bij die krokodil kwamen we toen een safariauto tegen en de gids vroeg ons of we nog wat hadden gezien dus wij zeiden ja hier vlakbij zitten neushoorns en toen zei hij, nou als je daar en daar heen rijdt dan liggen daar leeuwen. Dus wij gelijk kijken op de kaart en onze route een beetje veranderen en ja, daar lagen leeuwen! Twee mannetjes die half lagen te slapen onder een boom. Ik vraag me af of ze zelf doorhebben wat voor files ze veroorzaken want er staan echt twaalf auto’s achter elkaar stil gewoon omdat iedereen besluit minstens twee minuten met zijn auto recht voor die leeuwen te gaan staan. Maar ze zijn wel heel mooi en ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen hoe een leeuw eruit ziet. Toen zijn we weer ergens gaan eten waar de helft was uitverkocht. Het is best raar want er staat op het menu dat je het eten vanaf elf uur ’s ochtend kan halen en wij waren er echt vlak na elven en sowieso kan het dan nog niet helemaal uitverkocht zijn dus ze hebben het gewoon nooit gehad. En toen zijn we weer terug gereden, wat wel een heel eind is. We hebben toen geen nieuwe dieren meer gezien. De leeuwen lagen nog wel op dezelfde plek alleen er was nog een mannetje bijgekomen en dit keer stond echt iedereen met zijn auto’s door elkaar. Allemaal mensen werden klemgereden, wat best grappig is om te zien. Verder hebben we nog een aantal roofvogels gezien maar ik was onderhand nogal moe geworden. Het is best vermoeiend omdat je echt iedere boom en struik afzoekt naar beesten de hele tijd. Maar ik was in de auto in slaap gevallen, haha. Toen we terug waren zijn mijn moeder en ik nog naar de souvenirshop gegaan. Alles is daar ontzettend duur, maar ik heb uiteindelijk een armbandje gekocht. Oh en je kan hier kaarten kopen die gemaakt zijn van olifantenpoep. Ik vraag me af of iemand überhaupt zo’n kaart zou willen ontvangen maar goed. haha.

Donderdag 25 maart

Vandaag ben ik het huisje niet uitgeweest behalve dan om op de veranda te gaan zitten. Ik heb heel veel Latijn gemaakt en verder eigenlijk niks gedaan. We hadden vandaag een nieuwe schoonmaakster, het is echt leuk om te zien want ze draagt de handdoeken op dr hoofd. Dingen op hun hoofd dragen doen mensen hier wel meer, maar ik vind het nog steeds echt knap dat het gewoon blijft liggen. Morgen vroeg gaan we rijden naar Lethaba, het kamp in het midden van Kruger. Het is 7 uur rijden dacht ik en dat voor 150 kilometer. Maar hopelijk zien we dan wel veel diertjes. Als het goed is veranderd de omgeving ook en wordt het veel minder dik begroeit. Dan is het in ieder geval makkelijker om dieren te vinden dan iedere boomtak te gaan bekijken. De huisjes zijn hier nog steeds iedere dag bezet. Links zitten nu mensen die steeds met een lepel op een pan aan het slaan zijn om de aapjes weg te jagen, wat ook veel makkelijker kan want wij zeggen gewoon ‘kssst’, haha. En links zitten mensen met twee lieve kleine meisjes waarvan er nu eentje steeds in een balletje aan het knijpen is die een irritant piepgeluid maakt en de andere lacht zoals ze dat doen bij Rollercoaster Tycoon voor als je dat ooit hebt gedaan. Hahaha. En dat was het denk ik echt wel weer. Wow wat weinig. Dit is sowieso het kortste wat ik ooit heb getypt maar goed. xxxx

1. Alex en Angeline:
    25 maart 2010
    Heeeeeeeeeeeee die Sarah,

Ik wilde net inloggen op reislogger.nl om er zelf wat op te gaan zetten, zie ik dat jouw weblog en die van je Roberto en Judith op de startpagina van reislogger.nl staan!! Grappig he? Nou, ik ga die 19.171 woorden en 102.996 letters nog wel eens goed lezen en controleren op spel- en stijlfouten! Veel plezier met het safariën en tot over een paar dagen!
    Alex
  2. Jordi:
    26 maart 2010
    Heeeeeeey
    Wow 28 A4tjes, jij hebt echt talent voor schrijven. Je zou eigenlijk achteraf er een boek van moeten maken en die moeten uitgeven. Die gaat vast heel goed verkopen :)
  3. Brigit:
    26 maart 2010
    weetje, miss is dit wel heel goed voor ons lezen voor nederlands. schoon zegt dat je veel moet lezen en 28 A4tjes in die paar weken. vind ik toch best veel =)

xxx
  4. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    28 maart 2010
    haha inderdaad wel veel:P maar eigenlijk had ik wel een stuk of miljoen woorden verwacht.. maar waarschijnlijk ligt dat niet aan jouw woordenteller maar meer aan mijn schattingsvermogen...

weetje, elke keer denk ik weer: whoooooooooo sarah zit nu gewoon naast een aapje! ongeveer dan! en dat denk ik echt serieus om de paar uur... naja,,, in elk geval wel elke dag. dat is toch eigenlijk ongelovelijk cool! trowens, heb je al een foto gemaakt van jou kroelend met een lieeeeeeeeeef aapje? of zijn ze erg gemeen? tja dat weet ik natuurlijk niet want ik heb natuurlijk nog nooit een aap gezien haha:P

hee! ik heb vandaag nog rollercoaster 3 gespeeld, dus ik weet wel precies welke lach je bedoelt! haha die lachen zijn eignelijk heel irritant.. maar wel grappig XD

nou ff kijken.. weet ik nog iets te vertellen? nee volgens mij niet... dan wens ik u vaarwel en nog een prettig iets-minder-dan-een-half-jaartje verder!

Gegroet,

Donna