drakensberg - skukuza

23 maart 2010 - Krugerpark, Zuid-Afrika

uKhalalamba Vrijdag 19 maart Vandaag is het mijn ouders trouwdag dus nadat Bas en ik wakker waren geworden (mijn ouders hadden ondertussen al een wandeling gemaakt) zijn we uit eten gegaan hier in een restaurant. De serveerder was heel geïnteresseerd omdat we uit Nederland komen. Hij zei, jaa mensen uit Nederland zijn altijd zo groot. En toen ging hij het hebben over Van Nistelrooy en Van Persie wat volgens hem (vooral Van Nistelrooy) een van de beste voetballers waren ooit naar mijn idee. En tja, die zijn ook groot, dus daarom paste het perfect in ons gesprek. Haha. Dit restaurant is trouwens heel netjes en georganiseerd. We zijn ook wel eens ergens gaan ontbijten en dan bestelde je wat en dan zag je vervolgens een van de serveersters aan komen rijden met een winkelwagen van de dichtstbijzijnde supermarkt met daarin jouw ingrediënten. Heel professioneel allemaal natuurlijk. Maar goed toen kwamen we weer thuis. Wat wiskunde gedaan voor de toets en toen besloten we omdat het zo mooi weer was naar iets te gaan wat Champagne –nogwat heet. Het is iedergeval een soort rustige plek in de rivier waar je dan zou kunnen zwemmen. Dus wij de routebeschrijving volgen. Na precies 8 kilometer uitstappen bij het bordje waar ook echt Champagne opstond en daar was een tja pad. Het was meer een soort afgetrapt stukje tussen al het gras. En blijkbaar had het gras allemaal stekels en brandnetel gevallen. Daaar hadden we niet opgerekend dus het was ook niet zo fijn aangezien ik gewoon vrolijk in een zomerjurkje van plan was naar de rivier te lopen. Dus wij het afgetrapte pad aflopen. Kwam je uiteindelijk bij een steen. Hmm steen, op de beschrijving stond brug. Bijna hetzelfde. Dus wij terug, vol enthousiasme weer door de stekels heen gelopen want we hadden ergens bij een splitsing voor links gekozen in plaats van rechts. Dus misschien was de brug dan rechts. Wij terug, afslag naar rechts. Hmm nee ook geen brug. Weer vrolijk terug stappen door de stekels naar de auto. Lekker was dat. Haha. Maaar goed, ik heb er wel leuke rode bultjes aan over gehouden als aandenken dus dat is fijn. Haha. Toen heb ik verder volgens mij niet echt veel meer gedaan. ’s Avonds zijn we nog uit eten geweest. Ik had vis besteld en het was heel heel vies (niet de vis hoor) maar kijk, de kop zat er nog aan, behalve een uitgestoken hoofd. Echt vies. En toen zei ik dat (te hard), en toen lachte de bediening me uit. Blijkbaar verstaan ook hier de mensen Nederlands. En verder hebben we niks meer gedaan dacht ik. Oh behalve dat ik per ongeluk de badkamer en de gang heb laten overstromen met water en de gang is nu nog steeds nat (vloerbedekking) en een lamp doet het daardoor niet meer. Ooops. Zaterdag 20 maart Vandaag weer niet bijzonder veel gedaan, haha. Ik heb mijn Gossip Girl boek gelezen (ja dat hebben ze hier ook :D,) en mijn wiskunde toets gemaakt. Altijd leuk die stomme driehoeken waar je wat over moet vertellen. En daarna eigenlijk niks,. Ja dit haha maar verder. Oh en zo gaan we waarschijnlijk nog een wandeling maken, nou dat was vanochtend tenminste nog het plan maar net was er een gigantische onweersbui die je lekker door kon horen echo’en omdat je tussen de bergen zit hier en alles is overstroomd dus ik weet nog niet hoeveel er van dat plan gaat komen… en verder gaan we hier morgen weer weg, op weg naar Kruger naar een plekje wat Scucoza of iets dergelijks heet,. Het lijkt er in ieder geval bijzonder veel op, haha. En daarom moeten we vandaag ook aan de malariatabletten beginnen. We zitten straks 15 dagen in Kruger (3 locaties) en daar is malaria. Dus vandaar. Oh en ik ben erachter wat Drakensberg nou in het Zulu’s is: uKhalalamba, wat dus iets in de richting van veel onweer, of ontstaan van onweer betekend wat aan het weer te zien duidelijk klopt. Mijn ouders zijn onderhand gaan wandelen maar ik heb fotos klaar gemaakt zodat ik ze straks op de blog kan zetten. Het zijn er veelste veel dus ik ben benieuwd of het gaat lukken… Vanavond is hier ook een grote trouwerij. Gisteren waren ze al allemaal voorbereidingen aan het doen. Er was aan het einde van de middag allemaal muziek te horen dus wij gingen kijken. Het was voor de trouwerij. Er stonden allemaal mannen in van die kralenrokjes en die waren op trommels aan het slaan en aan het dansen. Dus wij besloten wat foto’s te maken en het te filmen. Op een gegeven moment kwam een van die mannen naar ons toe rennen. Mijn moeder en ik liepen gelijk al half weg, beetje eng allemaal. Maar hij liet een briefje zien waarop stond dat je geld moest betalen aangezien je keek. Echt best flauw eigenlijk want al die gasten van de bruiloft die stappen uit op de parkeerplaats waar die trommelmensen staan en dan duwen die trommelaars gelijk dat briefje onder hun neus en tja dan heb je geen keus behalve betalen. Je wordt gewoon afgezet omdat je naar een trouwerij gaat. Het zal hier wel normaal zijn. Morgen weer vroeg op en naar Kruger… Skukuza Zondag 21 maart Vandaag hebben we weer ontzettend veel gereden. Het uitzicht was ongeveer : boom, gras, hoger gras, struik, bloem (eerste bloemen in ZA), berg, schaap, koe, paard. En dat dan heel vaak en heel veel. Nou eerst waren het grasheuvels en daarna werden het bergen en het gras werd uiteindelijk ook wat uitgedroogder. En dat was volgens mij wel voor ongeveer 8 uur het uitzicht. We zijn ook weer ontzettend veel wegwerkzaamheden tegen gekomen. Om de 10 minuten stonden we weer 20 minuten te wachten voor een bord waarom stond dat het nog wel even zou duren. De mensen die betaald krijgen om te zwaaien met een vlag hadden de moed er in ieder geval duidelijk niet meer in want die zaten gewoon op hun vlag op de grond. Dient het in ieder geval nog voor iets die vlag… We zitten nu dus in Kruger wat een heel groot Nationaal Park is. Het is iets van 360 bij 70 kilometer, niet dat ik enig idee heb hoe groot Nederland eigenlijk is om het te vergelijken, ik weet alleen dat het duidelijk groter is dan Nederland. We gaan eerst in het zuiden verblijven (Skukuza, waar ik dus nu zit), daarna naar het midden (Lethaba) en daarna naar het noorden (Punda Maria). Hier in Skukuza zitten we in het toeristische gedeelte. Alle huisjes en kampeerplekken zijn volgeboekt. Dat komt ook omdat het hier morgen een nationale feestdag is. Het wordt hier ook wel gekkenweekend genoemd, omdat alle Zuid-Afrikanen dit weekend weg gaan van huis ergens heen. (Dit is trouwens de dag dat ze vieren dat alle zwarte mensen hun paspoort die ze verplicht bij zich moesten dragen wilden verbranden uit protest waardoor ze vervolgens allemaal werden doodgeschoten. Oh trouwens, nu ik er bij nadenk is het vast een herdenkingsdag in plaats van een feestdag…) We zitten hier in een klein huisje met een heel grote veranda die vol ligt met vleermuizenpoep. We hebben rivieruitzicht, maar we kunnen de rivier niet zien want er zit riet en van dat hoge gras voor. Maar wel zien we de grote brug die over de rivier heen gaat (a). Uit de rivier klinken steeds vreemde lage kreunen, we moeten er nog even achter komen waar dat vandaan komt. Er stond op de kaart van hier dat de kans op malaria gelukkig niet heel groot is, omdat we in het warme droge seizoen zitten, blijkbaar zijn ze er dan niet maar dat vind ik niet erg. Toch moesten we ons ’s avonds inspuiten met een stinkende spray (de geur stoot muggen af…) en je moet een lange broek en lang mouwen shirt aan ook al is het dertig graden hier. Maar daar kan ik nog wel mee leven. Er zijn hier heel veel zoogdieren te zien en morgen gaan we op safari dus ik ben benieuwd wat ervan komt. Maandag 22 maart Vanochtend heb ik me ’s ochtend op de Nederlands oefentoetsen gestort. Ik snap er echt niks van, want ik ging mijn cijfer voor ze uitrekenen en voor de ene had ik een drie en de andere een acht en nog een 4.5. Maar goed. Dat terzijde, haha. ’s Middags gingen we op safari. We hebben besloten om geen safari tours meer te nemen, in ieder geval niet overdag omdat je zelf dus net zoveel ziet. En we spraken tijdens het eten gisteren een man die zei ook dat het geldverspilling was… Mijn moeder heeft een kaart gekocht waar je alle dieren op kunt zien die er hier aan zoogdieren voorkomen en dan ook de slangen en vogels. De slangen zijn hier allemaal giftig tot ontzettend-gelijkdoodneervallen-giftig, behalve eentje dan, maar die slang heet de blinde slang en ziet eruit als een regenworm maar dan grijs dus volgens mij is die gewoon te dom. Oh en er is er nog eentje niet giftig: de pyton, maar ik gok dat die ook niet al te leuk is om tegen te komen aangezien die wurgt. Op safari gaan is hier totaal anders dan in Addo, je hoeft niet door een speciaal hek om het safari terrein op te komen. In Addo was alles elektrisch beveiligd (wat amper nut had want de bokken en herten en apen konden erover heen springen/ klimmen en als een olifant er echt uit wil dan loopt ie het hek omver) maar hier is alleen een wildrooster. Dat is gewoon een soort gat in de weg en daar zitten dan een soort buizen op waar dus blijkbaar dan ineens geen beest meer door kan. Het lijkt mij sterk maar ik vertrouw er maar op. Er staat in mijn leuke dieren boekje hoeveel er van ieder dier hier in het park voorkomen en ik ben er al achter dat als er niet meer dan 1000 rondlopen de kans dat je het dier ziet ongeveer heel weinig is. Je hebt hier asfalt weggetjes waar je overheen kan en dan zand. Langs het asfalt is alles heel dichtbegroeid met bomen en struiken zodat je er slecht doorheen kan kijken en langs het zand is het veel vaker een open vlakte. Veel rivieren en waterputten zijn hier helemaal uitgedroogd dus de kans op dieren daar is niet veel groter dan gewoon op de weg ook al staan ze wel aangegeven als een plaats met grote kans op dieren. Vandaag hebben we aan dieren gezien: een impala (soort hertje met drie kleurtjes – bruin, lichtbruin, wit en strepen op zn kont). De impala’s lopen hier in ontzettend grote groepen en je ziet ze heel veel, er lopen er in dit park 130.000 van rond, wat natuurlijk ook wel veel is. Ook zagen we weer olifanten. Hier hebben alle olifanten wel slagtanden, wat ze niet hadden in Addo. (daar waren ze uitgestorven doordat er op hun werd gejaagd voor het ivoor) De olifanten schijnen hier ook agressiever te zijn, waar ik nog niks van heb gemerkt maar ze raden je aan een respectvolle afstand te houden. Ook zijn er hier giraffen, die zijn echt heel erg leuk. De nek is echt ongelooflijk lang en verder is het maar een paard. De Zuid-Afrikanen noemen het een kameelpaard. Waar dat vandaan komt weet ik niet want ik zie er geen kameel in maar goed. Ze vinden het hier maar een nutteloos beest omdat het geen nut heeft voor iets zegmaar. Zn staart is heel lelijk. Een dun geval met een lange zwarte kwast eraan, maar verder is hij heel mooi en ik vind de vacht/huis er wel leuk uit zien. Ook heb ik zebra’s gezien. De zebra’s hier zijn weer een ander soort dan die we in Natte Valleij hadden gezien. En ik ben er uit dat ze sowieso wit met zwarte strepen zijn, het leek mij overduidelijk, maar goed, haha. Verder hebben we nog buffels gezien. (geen verschil met eerder geziene buffels). Oh en weer bavianen en van die aapjes met maskers. De schoonmakers hier zijn echt dom want er hangen overal bordjes in het huis met ruim je eten goed op en doe alle ramen en deuren dicht anders eten de apen je eten op en dan worden ze agressief maar de schoonmakers leggen de vuilniszakken gewoon op de grond neer buiten en vlak daarna zagen we echt 30 apen rond die vuilniszak eten… het is eigenlijk wel zielig want zodra die dieren eten krijgen weten ze dus dat er bij mensen eten te halen valt en als ze dat dan niet krijgen worden ze agressief en agressieve apen worden doodgeschoten dus die schoonmakers maken ze eigenlijk dood. (diepe redenering, ik weet het). Wat hebben we nog meer gezien. Eehm een kudu, die hier veel zeldzamer en daardoor al gelijk weer leuker zijn en weer wrattenzwijnen. En dat was de safari denk ik wel. Toen kwamen we thuis en was ik net van plan weer huiswerk te gaan maken toen we weer dat gekreun uit de rivier hoorden. Dus wij naar de rivier kijken (iets verder op is die wel te zien), zagen we een nijlpaard erin zwemmen! Dus wij gingen even een klein stukje lopen waar de rivier helemaal open zichtbaar is en daar kon je hem echt perfect zien liggen. (meer doet het beest ook niet). Je ziet in principe heel de tijd die oogjes boven water en dan af en toe de rug ook er bij en na een tijdje besluit het beest te gapen en dan komt hij helemaal het water uit en gaat zijn bek echt open in een hoek van nou in ieder geval meer dan negentig graden. En hij heeft heel veel gele tanden. Het is echt heel mooi om te zien. Toen ’s avonds weer braaien en dat was me het dagje wel. Dinsdag 23 maart Vanochtend stonden er allemaal mensen voor ons huisje. Er ligt namelijk een boom omver. (lag die al toen we aankwamen en ik vond hem wel mooi want hij zag eruit alsof je er goed op kon zitten en ik vond het niet erg om dat nog een keertje uit te proberen). Maar de mensen hadden besloten om hem in stukjes te hakken. Dus er stonden 3 mannen naar die boom te kijken en toen besloot de schoonmaakster ook nog is haar werk te staken om te kijken. Ze hadden ons gezegd dat ze om negen uur zouden beginnen dus ze zaten ook gewoon te wachten en die boom aan te staren tot dat het negen uur was. Toen ging een man een pakje aan doen om mee te elektrische zagen. Eehm hoe heet zo’n zaag ook al weer. Oh ja,. Kettingzaag. Nou daar ging hij dus mee zagen. Maar hij kreeg hem niet aan. Dus toen ging de volgende kijken. Nou na lang staren en aan dingen trekken en draaien deed hij het. Toen gingen ze dus kettingzageren. Het was echt te dom voor woorden want er stond een man bij met een wit shirt (boven mensen met beige shirt hier) en die zei dan, hak daar. En dan ging hij daar zagen. Nou dat werkte niet. Toen zei hij, ja hak daar. Dus ging hij daar zagen. Nou zo ging het een tijdje door en het werkte niet echt. Toen zat op een gegeven moment de zaag ook nog is vast. Heel handig allemaal. Toen vond die man in het witte shirt het wel handig dat die man in het leuke zaagpakje onder de boom door ging lopen om zijn zaag eruit te trekken (briljant, als hij hem eruit krijgt stort de boom dus in en ligt hij er onder). Die man zelf vond het niet zo’n briljant idee dus hij besloot het niet te doen en de zaag er aan de andere kant uit te trekken. Wel zo slim want de zaag was eruit en toen stortte de boom in. Toen hebben ze vervolgens de boom in stukjes lopen zagen wat in hield dat er iets van 4 mensen stonden te kijken naar 1 persoon die aan het zagen was. Tijdens dit zagen heb ik mijn Nederlands toets lopen maken. Uiteindelijk waren ze klaar met zagen en nadat dit denk ik aan iemand was gemeld kwamen er nog twee auto’s met mensen aanrijden. (man met wit shirt met zijn beigeshirt metgezellen) die begonnen het hout in te laden, maar wel alleen de kleinere draagbare stukken. Later bleek dat dit voor eigen gebruik is want de rest van het hout ligt er nog gewoon en laten ze gok ik voorlopig nog wel liggen. Na mijn toets gingen we weer op safari. Dit keer een ander rondje. Als nieuwe dieren hebben we vandaag een krokodil gezien. Die lag in de rivier en aan het randje van die rivier stonden ook waterbucks (waterbokken). Dit zijn een soort grote grijze beesten waarvan de man gigantische omhoogstekende hoorns heeft en het vrouwtje niet. Ook stonden er nog Tessebe’s. Dit zijn een soort grote donkerbruine herten met een zwarte neus en hoorntjes. En we hebben nog een gestreepte mongoose gezien wat dus weer een wezel is maar dit keer met streepjes. En hier zitten ook heel veel vogels. Hele grote met heel veel kleurtjes. Voor degene die de Lion King wel eens heeft gezien (wat neem ik aan toch echt iedereen is); er zitten hier allemaal van die vogels als Zazu dus dat is wel leuk. Verder hebben we nog ergens aan de rivier gegeten en ze hadden gewoon wat ik wilde, maar blijkbaar was dat ook het enige op die gigantische menukaart wat ze nog hadden want uiteindelijk had iedereen precies hetzelfde als ik. We zijn hier nog op zoek naar een neushoorn (daar horen hier een witte en een zwarte van te zijn) en we zoeken naar een leeuw (nog steeds, we vinden m maar niet) en naar een luipaard en een cheetah en een wilde hond (soort hyena). Maar daar hebben we nog een aantal dagen voor. Morgen gaan we om half zes ’s ochtend al weg op safari en dan hopen we ze te zien, omdat het dan nog heel vroeg is en dan zie je in principe meer. Maar eigenlijk moet je gewoon geluk hebben en hopen dat ze de weg over steken vlak voor je auto en dan zie je ze. Oh en binnenkort komen vrienden van ons ons opzoeken hier. Die komen ook naar Kruger. Zij hebben onderhand al door Kameroen gereisd en gaan na hun bezoek met ons door de rest van Afrika nog door reizen. Zo meteen gaan we weer braaien en dat was dan vandaag. xxxx

1. Marijn:
    24 maart 2010
    Gefeliciteerd met je ouders :)
  2. Jordi:
    24 maart 2010
    Haha toen ik las: 'dat was me het dagje wel' moest ik echt denken aan m'n oma, die zegt dat ook altijd.
    Dus dan weet je dat ook weer, je lijkt op mn oma (H)
  3. Vera:
    24 maart 2010
    "Maaar goed, ik heb er wel leuke rode bultjes aan over gehouden als aandenken dus dat is fijn."
    hahaha altijd het positieve van dingen inzien!

haha wat een geniale zin trouwens: "Ze vinden het hier maar een nutteloos beest omdat het geen nut heeft voor iets zegmaar."

ik leef met je mee met de dingen tegen malaria, is NIET grappig inderdaad (ik bedoel: warmmmmmm, in china was het hetzelfde)

kiss kiss!

ps 360 bij 70 km is kleiner dan nederland ;)
  4. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    25 maart 2010
    saartje!!!

haha ik moest om heel veel lachen! maar ik ben heel veel al vergeten jammer genoeg.

maar weetje, jij verteld nou wel heel vrolijk hoe een giraf eruit ziet, maar die had je toch wel al eerder gezien denk ik! in de dierentuin? naja, waarschijnlijk is het in het echt wild veel leuker.. dus misschien heb je wel gelijk haha:P

ik vind dat elektrische zageren ook maar slecht hoor. matige prestaties van de zuid afrikaanse witte en beige t-shirt kleurige.... zeker wel

Xxxxxxxxxx staan de foto's er al op? naja, ik ga nu kijken, dus misschien tot de volgende reactie op een foto of tot de volgende reactie op die leuke langge teksten (en ik vind ze écht leuk hoor!)