Jabiru

15 mei 2010 - Kakadu National Park, Australië

Donderdag 13 mei vervolg

Okee, vervolg van vandaag. Ik heb de foto’s op de computer gezet, dus dat is weer gelukt. En ’s avonds zijn we dus op een night cruise gegaan. Toen we daar aankwamen (ongeveer een kwartier voor tijd zoals je hier merkt dat alle Duitsers, Nederlanders en Engelsen doen – die veel meer op tijd leven) werd ons al gelijk gezegd. Okee, over twintig minuten begint de cruise. En dan merk je alweer dat dat wel Australische tijd is. En dan hier al helemaal. We zitten nu in the Northern Territory (staat volgens mij ook op het bord bij Risk, moet je maar is kijken…) en op sommige folders staat ook gewoon, het begint om 2 uur – NT time. Wat dus inhoudt dat je niet verbaasd op moet kijken als de tour gewoon bijna een half uur later begint. Het levensmotto van iedereen hier is ‘no worries’ en dat is te merken. Maar goed, tijdens het wachten zat ik naast een soort rare mieren op een bankje. Ze waren best groot en ze hadden een groene kont die omhoog stond en verder waren ze goudkleurigachtig / geel. Ik had het idee dat ze beten (je zag de tandjes gewoon zo tegen elkaar aan gaan) dus dat was wat minder prettig. Maar goed, toen begon dus de tour. We gingen eerst op een boomstronk ergens zitten. Daar lagen allemaal Aboriginal (worden hier bininj genoemd) spullen. Op een matje lagen de vrouwen voorwerpen en daarnaast stonden de mannenvoorwerpen. De spullen zijn voor de Aboriginals heilig, dus als een voorwerp voor een vrouw is dan hebben mannen er ook echt niks mee te maken. Nou was de vrouw deze avond ziek, dus mocht haar broer (Dougie) alles vertellen. Daar had hij duidelijk moeite mee, aangezien hij best stotterde. Wat hij vertelde was wel interessant. Ze maken hier heel veel van riet. En die voorwerpen maken ze heel sterk door een bepaalde manier van scheuren en drogen en vlechten. En ze lieten een aantal vruchten zien die ze gebruiken om vuur te maken. En er lag ook een vissersnet (die je in je geschiedenisboek bij de jager verzamelaars hebt staan). Dougie wist niet eens wat het was (vond ik nogal verbazingwekkend) maar z’n nichtje liep rondjes om ons heen te rennen en die heeft het hem verteld. Daarna is ook nog uitgelegd hoe een soort van barbecue werkte. Het was er eentje die ze vroeger ook gebruikte en komt neer op een gat in de grond… Na alle uitleg gingen we speerwerpen. (Daar wist hij wel wat van en hij gooide in één keer raak tegen de verste ‘schietschijf’…) Het speerwerpen doen ze hier met een woomba eraan (zo heet het dacht ik). Dat is een soort verleng stuk waar je je speer aanzet. En dan gaat hij veel verder. Ik was heel trots aangezien ik een gans heb geraakt (van hout, maar het was een schietschijf). En het ging best goed (daarna een lamp, niet helemaal de bedoeling. En naast de emu, haha.) De gids (niet Dougie maar een andere) noemde me daarna the champion speer thrower. Wat altijd leuk is om te horen, hahaha. Daarna gingen we weer terug naar onze boomstronkjes om didgeridoo te spelen. Het is best moeilijk. Eigenlijk duw je gewoon een boomstronk tegen je mond aan. (heel hard, want hij moet goed sluiten) En dan blaas je gewoon heel hard. Volgens de man moet je er ook in praten voor verschillende tonen, maar dat lukte me nog niet. En toen gingen we eindelijk echt op onze tour… We zaten in een boot die heel laag op het water zat. Wij zaten voorin. Ik weet nog steeds niet of dat goed of slecht was. Het was namelijk stik donker en de gids stond voorop de boot met zn lamp te schijnen. Wat insecten dan doen is naar het ligt gaan. Dus iedere keer als hij naar links scheen hadden Bas en ik allemaal insecten op ons zitten. Maar goed. De tour was verder wel leuk, we hebben een aantal nachtvogels gezien en hij heeft ons allemaal dingen uitgelegd over hoe het daar in elkaar zit. (er is bijvoorbeeld een boom die ichy bush heet. En als je hem aanraakt dan krijg je uitslag die heel erg jeukt). We hebben geen krokodillen gezien. Dat was wel jammer. Er was er wel eentje maar die dook onder toen we dichterbij kwamen. Maar ach. Toen we de boot weer uit gingen zat er naast de weg echt een gigantische pad. Hij heet een kind toad. Ongeveer zo groot als je hand is die, en heeeel dik. Hij schijnt ook giftig te zijn en kan gewoon een krokodil vermoorden. Als een krokodil hem in zn bek heeft namelijk en een klein beetje bijt gaat de pad spontaan allemaal gif loslaten was het dacht ik. En dan gaat de krokodil dood. Ik weet alleen niet of de pad het dan overleeft. Ik gok het persoonlijk niet… Nou dat was de tour. :].

Vrijdag 14 mei

Vandaag was weer een rustdag. Rustdagen houden eigenlijk gewoon in dat Bas en ik huiswerk maken en we nergens heen gaan. Vandaag mocht ik aan de slag met wiskunde, goniometrie jeeeh. Ook hebben we nog boodschappen gedaan, en er zat dus een souvenirwinkel naast. Op de een of andere manier was het ons weer gelukt om rond sluitingstijd te gaan. Maar dit keer liepen er tenminste nog meer gekken rond. En ik heb nu een koalabeer en een kangoeroe knuffel gekocht en een boemerang. Dus dat was wel weer leuk. Toen we afrekende waren we wel weer de enige in de winkel naar mijn idee en de vloer werd al gedweild. Maar dit keer was de elektronische deur in ieder geval nog niet uitgezet zodat er niemand van buiten meer naar binnen kan, haha. En we zijn nog naar het postkantoor gegaan. Daar hebben we Bas zn didgeridoo verzonden. (in een posterhouder met allemaal van dat bubbeltjesplastic (waarvan het altijd zo leuk is om die bubbeltjes te laten knappen) en toen nog van dat plakband. Nou dat ding kan niet meer stuk. Verder vandaag eigenlijk niks gedaan. We zijn nog langs een hotel gereden in de vorm van een krokodil. Als je er overheen vliegt dan zie je ook serieus een grote krokodil liggen. En van de zijkant zie je de ogen en de bek en de tanden en de pootjes liggen. En het hotel is helemaal groen en bovenop zie je die karteltjes die zegmaar in de staart zitten, echt vet. Haha. En ik ben erachter dat we een bananenboom in de ‘achtertuin’ hebben. Het is een hele kleine en hij staat naast de wc, dus iedere keer als ik naar dat hutje loop denk ik: oh wat leuk bananen! Haha. Dat was het wel weer voor vandaag denk ik. Morgen gaan we naar Arnhemland om te wandelen en verder doen we niks.

Zaterdag 15 mei

Vanochtend weer aan wiskunde. Het gaat best goed, dus het valt eigenlijk wel mee. Tijdens het leuke huiswerk zijn mn ouders naar het postkantoor gegaan en daar hebben ze een soort internet prepaid geval gekocht. Het bleek niet de goede te zijn, maar naar een paar pogingen en bellen met de maatschappij is het gelukt om er internet van te maken. Dus, we hebben weer een maand internet :]. Het enige jammere is dus dat je niet altijd bereik hebt met de dongel, maar het is een goed begin en volgens mij gaan we vanaf over een week ongeveer wel naar gebieden waar er bereik te vinden is… Maar toen gingen we dus naar Arnhemland. Dit is een gebied wat echt van de Aboriginals is. Je mag er alleen maar komen als je een soort bewijs hebt dat je daar hoort. Dus wij zijn er ook niet in gegaan. Maar we hebben door op een rots te staan erover uitgekeken… Bij Arnhemland zijn allemaal rotsen die een soort van raar gestapeld zijn. En op die rosten waren allemaal wandschilderingen. Bij de eerste paar dacht ik echt, die mensen kunnen niet normaal schilderen. Het waren meer rare oranje vlaktes. Maar daarna kwamen we echt bij grote poppetjes en schildpadden en vissen. En ik heb er ook een keer een kangoeroe tussen gevonden. Dus dat was wel goed te zien. Het schijnt dat ze vooral eten schilderen, maar dat is dan ook waar hun leven vooral om draait. Daar hebben we een wandeling gemaakt waarbij je een rots omhoog moest klimmen en dan kon je Arnhemland zien. Het was heel mooi. Veel gras en dan van die stenen ertussen. Volgens mij stond een groot deel ervan onderwater. Maar dat was juist wel mooi, want dan zag je er waterplassen tussen. Toen hebben we een tijdje op die rots gezeten en hebben we ook een rock wallibi gezien. Wel leuk, want nu zag je ze echt bij de rotsen. En het was een hele kleine. Dus die was heel leuk om te zien. Toen we weer naar beneden waren geklommen en weer in de auto zaten kwamen we nog een paar wallibi’s tegen onderweg. Ze stonden weer gewoon op de weg, niet te missen haha. En daarna zagen we ook nog op de weg een frill necked lizard. Het is een soort klein dinosaurusje. Hij loopt op zn achterpoten en is bruin. En bij zn nek heeft hij van die flappen die hij omhoog kan zetten dus dan zie je een soort manen van huid om zn hoofd. ( hij rende te hard weg dus we hebben geen foto, maar ik zoek er zo wel even eentje op zodat je kan zien hoe het eruit ziet…) En daarna waren we weer thuis en dat was het voor vandaag. xxx

1. Jordi:
    17 mei 2010
    En weer rond sluitingstijd. Jullie denken ook niet aan de emoties van winkelmedewerkers
  2. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    17 mei 2010
    maar dat northem territory of hoe je dat ook schrijft zit toch in amerika?? dat dacht ik eigenlijk
    jaaa no worries dat is vet cool! van hakuna matata haha.
    woh saartje ik ben trots op je omdat je the champion speer trower bent!!!!!

he maar jordi nu heb ik haar echt niets zien schrijven over winkels hoor. of heb ik per ongeluk iets overgeslagen haha. dat doe ik wel vaker...(A)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Jordi:
    17 mei 2010
    Ik citeer: "Toen we afrekende waren we wel weer de enige in de winkel naar mijn idee en de vloer werd al gedweild. Maar dit keer was de elektronische deur in ieder geval nog niet uitgezet zodat er niemand van buiten meer naar binnen kan, haha."
    Ze is zó gevoelloos