honolulu

17 juni 2010 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Maandag 14 juni

’s Ochtends / ’s Nachts dus vandaag heel erg vroeg op. Het bleek uiteindelijk kwart over één te zijn want de wedstrijd van Nederland begon om half twee. Van de drie wedstrijden die er steeds zijn, is er op Hawaï tijd hier eentje die begint om half twee, eentje om vier uur en eentje om 10 uur ’s ochtends / ’s nachts. Dus wij zijn met z’n allen ’s nachts voor de tv hier in onze hotel kamer gaan zitten. We zitten helemaal aan het uiteinde in een hoek van het hotel dus we zijn in ieder geval niet omsingeld door andere kamers voor als we juichen. Maar toch moesten we nog een beetje zachtjes doen ;P. Daarna zijn we weer lekker in bed gaan liggen en een tijd later zijn we weer opgestaan. Bas is nog steeds duizelig en ziet alles nogal wazig dus pappa is vandaag met hem naar de dokter gegaan. Deze heeft hem toen na een aantal testjes doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar heeft hij bloed moeten laten prikken en hij heeft een CT-scan gehad. Op zn kamer heeft hij heel de tijd in bed moeten liggen waar hij ook niet uit mocht. Daar zat hij aan een hartslagmonitor en een bloeddrukmeter en er zat een infuus met voeding aan zijn arm. ’s Middags kreeg hij uitslag van al zijn onderzoeken en er bleek niks aan de hand te zijn dus ze weten niet wat hij heeft. Ik zelf heb vandaag niet echt heel veel gedaan. Mama en ik konden niet mee naar het ziekenhuis dus wij hebben eigenlijk een beetje in de hotelkamer gehangen. Ik heb scheikunde gemaakt / geleerd. Daarna zijn we nog bij het zwembad hier gaan zitten. Daarna zijn we nog hier de markt op gegaan. Volgens mij zijn we minstens tien keer langs ieder kraampje gekomen. Het is daar echt een doolhof. En er stonden andere kraampjes dan gisteren dus dat hielp niet echt met ons richtingsgevoel. Op de markt hebben we een hele mooie ukelele gevonden voor Bas. Ik heb een zonnebril en een boek gekocht maar ik ben nog opzoek naar een leuk souvenirtje van hier. Maar het is niet zo makkelijk, omdat ieder kraampje helemaal is vol gebouwd met nutteloze dingen die leuk zijn om te hebben. Er zijn hier ook heel veel Obama bobbleheads. Voor als je niet weet wat een bobblehead is. Dat is zo’n poppetje voor op je dashboard van je auto. En die heeft dan een mini lichaam met een heel groot hoofd die heen en weer schud. En die heb je hier heel veel van Obama dus met een Amerika – ukelele en dan een zwembroek en een Hawaï ketting. Het spoort eigenlijk niet, haha. Maar goed. En ze hebben hier ook Hawaï kettingen met van die bloemen natuurlijk, maar dan zitten er zes van die kleine flesjes Malibu of Smirnoff aan bijvoorbeeld. Heel grappig. Verder zijn we na het winkelen Bas en pappa op gaan halen van het ziekenhuis en daarna hebben we eigenlijk niets meer gedaan. We willen het eiland eigenlijk ook nog bekijken maar ik weet niet of dat nog wel goed gaat lukken.

Dinsdag 15 juni

Vanochtend hebben we eerst weer een voetbalwedstrijd gekeken. Daarna zijn we naar het zwembad hier gegaan, waar ik weer leuk aan scheikunde kon werken. Daarna heb ik ook nog maar gewoon bij het zwembad gelegen. Toen we terugkwamen van het zwembad zijn we een stukje door de stad hier gelopen naar Waikiki Beach. Het is daar echt kapot druk. Echt niet normaal. Het is nog net niet zoals de kranten eruit zien als het in Nederland warm weer is en iedereen naar het strand gaat. Het strand zit ook weer vooral vol met Japanners. Alles hier staat in het Japans aangegeven en ieder informatie bordje staat in twee talen, Engels en Japans. Het stikt hier gewoon van die toeristen. En verder lopen hier heel veel chinezen. Er is hier ook een hele grote Chinese wijk. Waikiki Beach is trouwens verder wel heel mooi. Het is een perfect wit strand met een turquoise zee er achter. Daar hebben we een tijdje op een muurtje gezeten en toen zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar heb ik mijn SE van scheikunde gemaakt. Daarna hebben we eigenlijk vooral nog tv gekeken. Toen ben ik er ook achter gekomen dat ze Hawaï anders uitspreken dan wij. Wij zeggen namelijk ha-wij en hier zeggen ze ha-wa-i. Ze schrijven ook Hawai’i. Maar goed. Morgen gaan we waarschijnlijk wel nog een klein stukje rijden om in ieder geval wat van hier te hebben gezien. Dan gaan we een rondje rijden richting de oost kust. En om je Hawaiaanse woordenschat weer eventjes wat uit te breiden. Aloha betekent ook ‘love’. Ik weet alleen niet of ze het bedoelen als liefs als afsluiting van een brief bijvoorbeeld of als woord net als schatje. Want als je dan hoi schatje zegt dan zou je aloha aloha zeggen en dat is een beetje vreemd maar goed. Ohana betekent familie. (voor als je wel eens Lilo en Stitch hebt gekeken, daar zeggen ze dat ook heel de tijd en een hotel hier heet zo trouwens.) Hau’oli la hanau betekent hartelijk gefeliciteerd (leer het maar uit je hoofd voor de mensen die bijna jarig zijn, ik gok dat ze je dan raar aankijken…) en kokua betekent help (altijd handig om te weten, haha). Zo kunnen jullie je voorlopig denk ik wel weer eventjes redden hier in Hawaii…

Woensdag 16 juni

Vandaag zijn we dus gaan rijden. ’s Ochtends hebben we eerst weer ontbeten bij Denny’s. Dat is altijd een traditie van ons om dat op de eerste ochtend dat we in Amerika zijn te doen, maar nu doen we het gewoon iedere ochtend. De manager herkent ons onderhand al en hij was diep geschokt toen we hem vanochtend vertelde dat Spanje had verloren. Hij is Brits en vond dat zo wat Engeland had gedaan niet meer zo slecht leek. Daarna zijn we dus in de auto gestapt. Hawaii kan wat de stad en de huizen betreft in principe iedere willekeurige plek in Amerika zijn. Het zijn gewoon huizen aan een straat met allemaal bomen. En in Amerika is de bedrading van de elektriciteit boven de grond dus die palen zie je overal langs de weg staan. Door een stukje te gaan rijden konden we goed zien dat dit eiland is ontstaan door een vulkaan want je ziet hele grote bergen / heuvels midden in het eiland. Ze lijken een beetje op hele grote moshopen. Als je een steen hebt zegmaar en daar zit mos op en die maak je dan eventjes heel groot, nou zo ziet het eruit. En de zijkant van de berg ziet er een beetje uit als een soort samengevouwen gordijn met allemaal van die lagen. Verder zie je aan de kust natuurlijk steeds strand. Het is nog steeds mooi diep blauw en turquoise. We zijn zelf ook nog even op een strandje gaan zitten. Je komt hier niet zo gemakkelijk bij het strand omdat er allemaal huizen aan gebouwd zijn maar af en toe is er een beach park waar je je auto kan parkeren en dan kan je zelf naar het strand lopen. Hier is het ook een stuk rustiger dan op Waikiki. Verder hebben we meer nog een stukje gereden maar je kan hier doordat het volgebouwd is niet echt uitstappen. Morgen gaan we misschien ook weer een stukje rijden. Een andere richting op dan natuurlijk. Verder ligt Bas nu weer te slapen en ben ik dit aan het typen terwijl ik tv aan het kijken ben. Strakjes gaan we misschien weer naar de markt omdat Bas hem ook nog niet heeft gezien maar dat is nog niet zeker. Vrijdag gaan we hier trouwens weer weg. Dan vliegen we via Los Angeles naar Florida. En we hopen op het vliegveld in LA dan nog de wedstrijd van Nederland te kunnen kijken. En nu weer even wat woordjes voor de Hawaiiaanse woordenschat… Hoe gaat het met je is ‘pehea ‘oe?’. En als je dan wilt zeggen dat het goed met je gaat moet je zeggen ‘maika’i no’. En als het slecht met je gaat dan heb je een beetje pech, want ik weet niet wat dat is, haha. En als je dan weg wilt uit je gesprek kan je zeggen tot ziens en dat is ‘a hui hou’. Dus veel plezier met deze leuke woorden. Ik ga is wat mailtjes beantwoorden. xxxx

1. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    17 juni 2010
    alohaaaaa!
    aag wel zielig voor bas, al is een CT scan wel iets om mee te maken. onee ik bedoel eigenlijk een MRI scan maar ach
    hawai'i valt me dan wel een beetje tegen, ik dacht dat het heel feestelijk en niet zo druk bevolkt was, maar dat was vast een aantal jaar geleden zoo..
    naja,
    a hui hou!
    X
  2. Jordi:
    17 juni 2010
    Wel iets om mee te maken? Haha, ik snap je echt niet, maar het zal wel. 't is heel saai stilliggen en allemaal takkeherrie, niet echt iets om mee te maken.
    Ik snapte trouwens dat van ha-wa-i ook niet echt, want zo spreek ik het eigenlijk altijd al uit :P
    Ga je nu trouwens morgen zeg maar naar florida waar je altijd bent in de zomervacance?
  3. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    20 juni 2010
    nou dat is toch best bijzonder... duuuuuh
  4. Jordi:
    24 juni 2010
    Waaaaaar ben je? Je bent echt van de aardbodem verdwenen, snif