HAWAII

14 juni 2010 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Aloha!

Zondag 13 juni

Ja je leest het goed, het is vandaag ALWEER zondag de dertiende. Tijdens het vliegen zijn we over de datumgrens heen gegaan. Er zijn drie landen op de wereld die de zon als eerste zien opkomen. Dat zijn Nieuw Zeeland, Fiji en Japan. (daarom wordt Japan ook the land of the rising sun genoemd…) En nu we daar dus voorbij zijn, zijn we over de datum grens heen. Het is nog allemaal een beetje wennen. Maar in plaats van dat het nu dus later is bij mij dan bij jullie. Lopen jullie nu voor in de tijd. Gisteren op Fiji was het bij mij dus 10 uur later dan bij jullie. Vandaag op Hawaii is het twaalf uur eerder dan bij jullie. En daarom leef ik dit jaar twee keer op dezelfde dag. Echt heel grappig! Hawaii is gelijk weer een beetje wennen. Het lijkt heel erg op Amerika verder. Overal is het gewoon druk en volgebouwd. En er zijn hier ontzettend veel toeristen, wat we ook wel hadden verwacht. Verder zijn hier ontzettend veel Chinezen. Er is hier een hele Chinese gemeenschap en je ziet ze overal lopen. We zitten voor het eerst sinds Syndey weer in een hotel. Ergens op de 15de verdieping. Als je naar de vijfde verdieping gaat is er een zwembad op het dak zegmaar. Dat is wel leuk en je hebt een uitzicht op de winkelstraat. Het is hier overal ontzettend druk. Vanuit de hotelkamer kan je net een glimp zien van de zee en het strand wat dus Waikiki beach is. We hebben hier trouwens ook een auto gehuurd, zodat we wat mobieler zijn. Het was wel gelijk weer raar dat ze hier niet meer links rijden. Na bijna vier maanden aan de linkerkant van de weg te rijden ziet het er toch raar uit dat het stuur aan de andere kant zit. Als je bij ons hotel de deur uit loopt zie je allemaal winkeltjes. Er is een heel groot terrein met allemaal kraampjes die vol staan met souvenirtjes en kleding en sierraden en nog echt heel veel meer. Dus daar ga ik nog een keertje wat langer rondlopen. Ik moet ook nog een jurkje hebben voor op de cruise, omdat je verplicht bent om daar ook een wat netter iets te dragen voor een bepaald diner. De kraampjes zij eigenlijk ook allemaal van de Chinezen. En alles is best wel goedkoop, vooral doordat er in ieder kraampje precies hetzelfde te koop is. Als je wat verder loopt kom je op de hoofdstraat met allemaal echte winkels die in een gebouw zitten en verderop zijn allemaal restaurantjes. Alles is hier op de toeristen gericht. De huizen die je hier ziet zijn eigenlijk ook allemaal hotels. Verder moeten we alles hier nog een beetje ontdekken. Bas is nog steeds duizelig dus die kan amper een paar stappen zelf lopen zonder zich ergens op te laten steunen. Dus vandaag doen we verder nog niet echt wat. Ik heb al bij het zwembad gelegen, wat het heel erg warm was. Je hebt echt een gebraden kippetje gevoel. We zitten nu ook recht onder de zon. (de zon verplaatst richting de Kreeftskeerkring als het bij ons zomer wordt. Dat is die nu aan het doen en op dit moment zit de zon boven Hawaii. Nu ga ik zometeen slapen, en dan ’s nachts heerlijk vroeg op staan (half 3) om Nederland te kijken. Want dat kunnen we ook hier natuurlijk niet missen! En nog even voor de Hawaiaanse woordjes: Aloha is hallo en mahalo is dankjewel. (A). xxxx