Alice Springs

5 mei 2010 - Alice Springs, Australië

zaterdag 1 mei

Het is alweer mei, en als ik een beetje kan rekenen betekent dat dat ik nu al 69 dagen weg ben. Vandaag zijn we dus naar Alice Springs gegaan. De weg was verhard. Er is hier één weg, en dat is dan ook de enige weg, maar die is gewoon recht en gaat naar alle ‘grote’ plaatsen hier. En daar rijden we nu steeds over en gaan we voorlopig ook overheen rijden tot we bij Darwin aankomen. Het huisje waar we naar toe gingen was niet helemaal wat we wilden. Het was namelijk de bedoeling dat we hier gewoon konden koken, omdat 5 dagen uiteten toch wel heel erg overdreven is. Er stond ook in de folders dat er een keuken was, maar blijkbaar hield de keuken in een soort gourmetstel en een fluitketel. En het hele huisje bestond uit één kamer waar alles gewoon weer ingepropt was, dus dat werd hem toch maar niet. Toen zijn mn ouders naar een nieuw huisje gaan zoeken. Het was niet echt makkelijk, omdat er deze week paardenracen zijn hier. Het schijnt een heel groot gebeuren te zijn dus het is hier heel druk. Overal om ons huisje heen zijn ook honden in van die kennel waarmee je een hond verplaatst gebeurens. Dus ik gok dat ze ook iets van een hondencompetitie hebben. Maar goed, uiteindelijk hadden mn ouders een anders huisje gevonden dus zijn we daar naar verkast. Het huisje hier is een stuk groter en heeft serieus een fornuis dus dat scheelt alweer. Hier kan je in ieder geval rustig zitten. Wat ik hier allemaal doe/ ga doen kan je vooral heel weinig noemen. Ook voor ons is het dus een beetje vakantie, aangezien er in ieder geval geen nieuwe toetsen binnenkomen. Er is hier ook een zwembad. Hij ligt recht aan de weg, maar dat is eigenlijk niet zo erg, want je merkt er haast niks van. De camping is hier aardig vol, wat waarschijnlijk dus ook door die paarden dingen komt. Verder is het hier gewoon helemaal aangelegd met palmboompjes enzo. Het is hier weer wat minder droog dus dan kan het wel, al worden de planten waarschijnlijk gewoon iedere dag water gegeven om ze niet te laten uitdrogen. Vandaag zijn we namelijk de enige plek in heel Australië waar geen regen valt. Wat ik persoonlijk niet heel erg vind. Vandaag hebben we behalve rijden en verkassen eigenlijk niet echt wat gedaan dus dit was de dag wel zo ongeveer…

zondag 2 mei

Vandaag heb ik alvast een beetje Frans geleerd voor de toets die ik binnenkort moet maken. Verder heb ik bij het zwembad gezeten, gewoon om bruin te worden en lekker mn tijdschrift gelezen. Het water is veelste koud om in te gaan, dat is dan wel weer jammer. Maar het koelt ongeveer af naar 10 graden, omdat het hier ’s nachts wel ‘koud’ is. En we zijn hier nog het stadje in gegaan en hebben een aantal winkels bekeken. Ook hier hangen overal truien en lange broeken in de winkels. Ik snap niet waarom ze die hier ooit nodig hebben, maar goed. De winter komt eraan. Het stadje hier had zelfs een winkelcentrum en we hebben weer normale boodschappen kunnen doen in een grote supermarkt. Ook lopen hier overal Aboriginals rond. Ik heb het idee dat ze ongeveer niks doen. Je ziet ze over het algemeen gewoon ergens in groepen staan of op de grond zitten. Het is eigenlijk wel raar want hier zie je ze meer dan in Ayers Rock en dat is juist een Aboriginal plaats en die steen daar is hun heilige steen. (het heeft iets te maken met twee slangen die voor elkaars eieren zorgden en toen verraadde de ene slang de andere en daarom is de steen heilig, dacht ik) maar goed, we hebben dus een beetje door het stadje gelopen. Het is best een leuk stadje al ziet het er ook een beetje vervallen uit. Het is hier gewoon ongelooflijk druk overal ook. Maar na het stadje zijn we weer terug hierheen gegaan. We hebben toen daarna dus bij het zwembad gezeten en ’s avonds nog tv gekeken. Ze zenden hier allemaal programma’s uit van de politie en de douane enzo. Nou dat is in ieder geval te zien op de paar gratis zenders die wij hier kunnen ontvangen ;).

maandag 3 mei

Vandaag hebben we wél wat gedaan. We zijn namelijk naar de Simpsons Gap gegaan. Het is zegmaar een opening tussen twee bergen waar je dan doorheen kunt lopen. Het was er echt heel mooi, tussen de bergen en daar stroomde dan een riviertje. En je zag ineens allemaal bomen staan. De wandeling die we wilde maken was ehm overstroomd. Dus dat was niet zo handig want toen was de wandeling niet echt meer te maken. De rivier stroomde namelijk gewoon over het wandelpad heen. Waarschijnlijk het meest uitgesleten deel. Maar toen hebben we gewoon eventjes daar bij de bergen gezeten wat ook heel leuk was. Er zaten wel meer mensen, maar iedereen is hier dan ook vrij. Niet door vakantie, want ze hebben geen vakantie meer tot het bij ons zomervakantie is. Maar het is hier may-day. Volgens mij vieren ze niet dat het mei is, maar er was in ieder geval een grote optocht op het nieuws te zien. Vandaag was ook de laatste dag van de paardenracen dus aan het eind van de dag zag je ineens heel de camping weer volstromen en vervolgens leegstromen met hun caravans achter de auto. Vandaag heb ik verder ook nog weer Frans geleerd, morgen de toets. En ik heb weer bij het zwembad gezeten. Veel andere mensen kom je trouwens niet tegen bij het zwembad. Ik weet niet waarom, maar ze zitten er in ieder geval niet. En verder vandaag weer niks gedaan. Volgens mij is dat voor jullie alleen maar beter want nu schrijf ik echt een heel stuk minder, hahaha.

dinsdag 4 mei

Vandaag was officieel een niets doen dag. ’s Ochtends had ik nog eventjes Frans geleerd en daarna heb ik de toets gemaakt. En de rest van de dag heb ik bij het zwembad gezeten. En dan ’s avonds hebben we Australia’s Got Talent gekeken. En we hebben uitgerekend dat we die hele serie waarschijnlijk zelfs af kunnen kijken ;P. oh en ik heb een nieuw boek gekocht, maar die heb ik ook gelijk vandaag uitgelezen dus daar had ik niet zoveel aan, behalve dat het wel een leuk boek was. Maar goed zo hoort een vakantie dag er volgens mij ook wel redelijk uit te zien (behalve de toets dan). Het is hier echt heel lekker warm weer. Er is geen wolk te zien, en Alice Springs was vandaag weer een van de weinige droge plekken in Australië. Het is gok ik tussen de 25 en 30 graden. Ik weet het niet zeker want we hadden een thermometer gekocht, maar die zijn we ergens in Arkaroola vergeten. Niet heel handig maar ach… Hier zou ik het nog wel eventjes uit kunnen houden.

Woensdag 5 mei

En dat brengt ons weer bij vandaag, dus als ik dit heb geschreven ben ik officieel weer helemaal bij :]. ’s Ochtends heb ik eerst Duits geleerd en daarna de toets gemaakt en verder zijn we vandaag naar de Alice Springs School of Air gegaan. Dat is een school die via internet ervoor zorgt dat de kinderen les krijgen, waardoor ze niet naar school hoeven omdat ze daar te ver vandaan wonen. Het bereik van de school is 10 x de grootte van Engeland dus ze hebben best groot bereik. Wij zijn dus naar die school gegaan; ze hebben namelijk wel een gebouw. Daar zitten dan de docenten aan hun bureau met een computer en verschillende camera’s. Wij hadden dan een tv scherm waarop we konden zien wat zei op het scherm zag. Je kon zegmaar zien welke kinderen erop ingelogd waren en dan ook wie er aan het praten was. En de docent kon dan ook de webcam van de kinderen aanzetten dus dan kon je ze zien. De kinderen zelf hebben bijvoorbeeld een knopje op hun scherm met een handje zodat ze niet heel de tijd echt met hun hand omhoog hoeven te zitten. En de kinderen zien de docent op het scherm en kunnen ook de andere kinderen zien, wat wel leuk is voor ze aangezien ze over het algemeen niet meer contact hebben met andere kinderen behalve dat ene uur op het scherm. Die kinderen krijgen thuis gewoon een pakket gestuurd met wat ze per dag moeten maken en dan hebben ze een paar keer per week een computer les met de hele klas en soms nog een privéles. Iedereen ziet elkaar ongeveer 4 x per jaar in het echt. Bij die school hebben we een film gekeken over hoe de school werkt en uitleg gekregen. Het was echt heel leuk om te zien. vroeger ging het met een radio. Maar die ging dan niet op elektriciteit maar je moest trappen voor energie. Een soort fietsradio. Ze hebben 138 leerlingen wat eigenlijk dus heel weinig is, maar anders kunnen de docenten het in tijd niet halen om alle kinderen hun huis af en toe te bezoeken en genoeg privéuren te laten hebben. Een docent geeft namelijk maximaal 14 kinderen les. Het schijnt wel dat er nog meer van deze scholen nu hier in Australië zijn (16), maar om ‘lid’ te worden moet je minstens 50 kilometer van school af wonen, anders komt de schoolbus je halen. Of je moet aan het reizen zijn. Maar dat betekent dat je af en toe les hebt met de telefoon en verder niks wat dus minder handig is dan via internet. Na de school zijn we alvast wat Moederdag kado’s gaan kopen. En daarna zijn we weer teruggegaan naar ons huisje. Toen heb ik brownies gebakken. Wat ik echt heel lang niet heb gedaan. Maar dat was ook wel weer leuk. Ik vraag me altijd af of ik het deeg of de brownies nou lekkerder vind, haha, maar goed. Daarna zijn we weer naar het zwembad gegaan en dat brengt me bij nu, want daar zit ik nu nog steeds met de laptop op mn schoot. En het is hier nog steeds heerlijk uit te houden, alleen de batterij is bijna op, haha. dus ik stop maar weer is. Fijne vakantie nog steeds! xxxx

1. Jordi:
    5 mei 2010
    Ahaa dus zo schrijf je je berichten. Nou hebben we je eens mooi door.
    Trouwens bizar dat hier de dag net begint en die bij jullie alweer voorbij is :/
  2. Brigit:
    7 mei 2010
    slimpie je hebt je steekwoorden laten staan =P
  3. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    10 mei 2010
    huh steekwoorden??? die zie ik niet hoor! hahah.
    whaa weetje hoe saai het is als je je klasgenoten maar 4x per jaar ziet! dat is echt ... saai dus...
  4. Anke:
    13 mei 2010
    woooh zo'n school is echt cool. niet bepaald gezellig, maar wel heel cool
    nu snel weer verder lezen :)