Addo en Tsitsikamma

11 maart 2010 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

On the road again

Vrijdag 5 maart

Vandaag gingen we weer rijden. ’s Ochtends gingen we nog even snel allemaal school dingen van internet halen en uitprinten, omdat we niet wisten of we op de volgende plek internet zouden hebben. Het was weer een heel eind rijden (4.5 uur) opweg naar Tsitsikamma. Onderweg zijn we langs ongelooflijk uitgedroogde stukken gekomen, wat ik me oorspronkelijk eigenlijk had voorgesteld bij Afrika. Echt van dat gele, woestijn/ steppe/ savanne- achtige. Na een tijdje werd het weer groen en kwamen we bij allemaal bossen. Daar gingen we ergens eten in de buurt van een bos dat de tuin van Eden heette. En ik vond het heel goed van mezelf dat ik uit mn bijbel voor Nederlands had onthouden dat dat is waar Adam en Eva zaten, maar goed. Na een tijdje kwamen we aan in Knysa. Dat is een stadje en volgens mij ook een heel groot gebied. Blijkbaar is het water er schaars want daarvan staat een bord op ongeveer iedere straathoek. En er staan hier ook borden dat Knysa de verblijfplaats van Italië en Denemarken gaat zijn tijdens het WK. Het is vandaag trouwens nog 98 dagen tot het WK als ik het goed heb. Ze zeggen het hier steeds op de radio. Volgens het mannetje van de radio is Nederland trouwens ook een grote kanshebber en ze zeiden dat we leuke supporters waren, haha. En vandaag is ook bavana bavana dag. Nou zoiets in elk geval. Ze roepen hier de mensen op om iedere vrijdag het voetbalshirt van Zuid-Afrika aan te doen om eenheid te creëren. En bavana bavana is zegmaar de bijnaam voor de Zuid-Afrikaanse voetballers. In de stad zag je allemaal mensen onder bomen zitten. Volgens mij zijn ze gewoon lui maar ze zitten in ieder geval steeds in precies de één bij één meter schaduw die de boom maakt. Ook snap ik de verkeersborden nu eindelijk. Er staan hier heel vaak van die driehoeken met een rode rand langs de weg en dan daarin een figuurtje. Als er bijvoorbeeld een + in staat betekent dit dat er over een paar honderd meter een kruispunt is en als er ‘stop’ in staat betekent dit dat er over een paar honderd meter een stopbord staat. Eigenlijk wel heel duidelijk maar ook wel een beetje nutteloos. En ze hebben hier ook een briljante manier van inhalen. Als je in wilt halen gaat de auto voor je gewoon op de vluchtstrook rijden en dan haal jij diegene in en dan klik je op een knopje op je auto waardoor je lichtjes gaan knipperen om dankje te zeggen. Het ziet er best leuk uit. Toen waren we hier onderhand wel aangekomen bij het huisje. Het huisje is heel leuk en we zitten aan de zee. De zee is heel ruig en je mag er ook niet in zwemmen. Dat komt ook nog door alle rotsen en er schijnen heel veel kwallen in te zwemmen. Toen wilden we boodschappen gaan doen dus wij gingen naar het plaatsje Storm River waar een supermarkt moest zijn. Nou die was niet bepaald groot en ze hadden ook ongeveer niks behalve kattenvoer en kippenlever en dat soort dingen. Dus wij hebben een minivoorraad van wel normale (vind ik dan) dingen ingekocht. Daarna moest ik toch even een keertje actief doen dus heb ik hardgelopen. Dat was ongeveer de eerste keer dat ik heb gesport in twee weken en ik vind het echt te weinig maar goed. Ik ging wel over een heel leuk weggetje tussen allemaal bomen en dan langs de zee. Toen ik terugkwam waren onze buren buiten gaan zitten en die lachen heel hard. Eigenlijk is dat helemaal niet erg maar het valt wel op want om de 5 minuten hoor je weer een gigantische lachbui, haha. Verder heb ik niet echt veel gedaan volgens mij. Ik vraag me alleen nog wel af wat hier eigenlijk precies te doen is, maar waarschijnlijk kom ik daar nog wel achter.

I can see the sea from here

Zaterdag 6 maart

De ochtend begon zo ongeveer met de schoonmaaksters die zich onder ons huisje (hij staat op palen) verzamelden. Blijkbaar staat hun voorraad kast met bezems en schone handdoeken onder ons huisje en is het een fantastische plek voor hun om te socializen. ’s Ochtends heb ik ook mijn Nederlands toets Poëzie gemaakt en daarna zijn we gaan wandelen. Precies dezelfde route als ik gister heb hardgelopen alleen dan nog wat verder, want gisteren was ik tot aan een hangbrug die over zee ging gelopen en dit keer gingen we er over heen. Overal zitten hier dassies trouwens. Ook met allemaal jongen en je ziet ze scharrelen tussen de bosjes en springen over de rotsen. De wandeling was leuk, maar dat wist ik al. En we kwamen ontzettend veel Duitsers tegen. Die worden weer met een Mega Coach (bus) afgezet en dan gaat die hele buslading hier wandelen. Dat was ook al zo in Oudtshoorn. Hun schema hebben we ook te horen gekregen van André was het dacht ik. Blijkbaar rijden ze de hele dag en dan stappen ze uit op ieder ook maar een beetje touristisch plekje om vervolgens weer verder te rijden. Daarna komen ze rond 7 uur ergens aan en gaan ze daar avond eten en overnachten om vervolgens om half 6 weer te ontbijten en verder te trekken. Tja, op die manier krijg je wel heel Zuid-Afrika te zien maar het is wel vermoeiend. De eerste bus die uitstapte was een bus vol met langzaam lopende oude mensen en daarna was er duidelijk ook een bus gekomen met wat jongere mensen. Toen wij terugkwamen van onze wandeling stonden er uiteindelijk 4 grote bussen voor de ingang van de wandeling. De wandeling is trouwens een soort houten aangelegd pad tussen de bomen langs allemaal kleine strandjes. Uiteindelijk kwamen we dus uit bij een hangbrug en als je die over ging had je een heel mooi uitzicht over de zee en de baai. Toen we ervan terugkwamen gingen we naar de winkel want ik had gezien dat daar Magnums te halen waren en daar had ik zin in. Nou bleek dat de Magnums waren uitverkocht behalve een Magnum mint of zo. Nou de verpakking was groen en ik hoefde hem niet dus daar ging mijn Magnummoment. Toen we weer thuis waren gekomen heb ik vol enthousiasme scheikunde geleerd wat ik half snap en dus nog even wat harder moet gaan leren. De schoonmaaksters waren onderhand klaar met verzamelen onder ons huisje want onze bedden waren al opgemaakt. Ik snap alleen niet waarom ze het doen want het is niet alsof ik er een voordeel uit haal dat ik iedere avond de dekens uit mn bed moet trekken omdat ze zo mooi strak vast zitten. Oh en de knakworstjes waren mislukt door een rare pan die we hier hebben haha, en verder is er denk ik echt niks gebeurd. Ik zit nu ergens in de zon en we hebben hier geen internet. Wat we verder nog gaan doen zou ik niet weten behalve wandelen dan misschien want er is hier niet zo veel te doen, maar misschien vind ik nog wel wat. xxxx

Sliding down the river

Zondag 7 maart

Gisteren middag waren Bas en ik nog even naar de receptie gelopen om naar foldertjes te kijken met wat je hier allemaal kunt doen. Toen hebben we uiteindelijk voor iets gekozen wat Black Water Tubing heet. En dat is dan ook wat ik vandaag heb gedaan… De wekker ging al om kwart over 6 want we moesten 7 uur aanwezig zijn in een soort jeugdherberg. Daar kregen we te horen wat we gingen doen. Black Water Tubing is in een rivier tussen de bergen op een band gaan. (klinkt vast niet duidelijk maar goed) We gingen samen met Louis en Tate die onze begeleiders waren. Eerst moesten we ons omkleden. We kregen een wetsuit aan en een helm op en een zwemvest. Het zwemvest vertelde Louis was eigenlijk meer als een soort bumper als bescherming voor als je valt. Toen gingen we in een auto naar de rivier toe. Onderweg kwamen we allemaal bavianen tegen die voor onze auto liepen, dat blijft gewoon leuk. Toen werden we ergens afgezet in de buurt van de rivier en moesten we via touwen naar beneden lopen over een soort van pad. Vorig jaar scheen er een orkaan te zijn geweest dus er waren allemaal bomen omgevallen waar we dan weer overheen en onderdoor moesten klimmen. Tate was onderhand al weer terug naar de jeugdherberg gegaan want hij scheen zn tas te zijn vergeten. Op dat pad naar beneden was ik niet eens gevallen wat ik best bijzonder van mezelf vond. Vooral toen ik Louis ook onderuit zag glijden. Op het pad zaten ook nog allemaal leuke kleine gecamoufleerde kikkertjes. Toen we na een tijdje beneden waren ging hij ons uitleggen waarom het water Black Water heet. Nou het is eigenlijk heel simpel, het water is zwart ja, en dat komt door de bomen die er omheen staan. Dat zijn een soort thee-achtigebomen en die blaadjes vallen dan in het water en dan geven ze dus af. Eigenlijk was de rivier dus een heel grote plas thee. Als de zon erop schijnt is het ook heel mooi roodachtig. Daarna ging Louis ons leren hoe je met je band in het water moest gaan, wat eigenlijk heel simpel was. Je houdt m achter je en dan spring je gewoon achteruit. Vervolgens moesten we gaan peddelen, want het water stond laag dus je werd niet echt vooruit geduwd door de stroming. Er stond op de folder dat je peddels zou krijgen, maar onze peddels bleken onze handen te zijn. Toen zijn we op een gegeven moment gestopt bij een rots waar we op klommen om vanaf te springen met onze band. Je moest dan met je band een een bepaalde hoek naar beneden vallen en dan deed het geen pijn. En daarna liet hij ons ook nog andere soorten sprongen zien. Tussen het peddelen door moest je om de zoveel tijd uit je band stappen en over allemaal rotsen klimmen, waarvan er sommige in het water lagen en andere niet om verder te komen. Hij had heel duidelijk uitgelegd: op sommige rotsen zit groen, dit is een soort mos en dat is heel stevig en geeft goede grip. Op andere rotsen zit ook wat groens, maar dit zijn algen, als je daar op staat val je. Duidelijk, ik zie het verschil al. Maar goed na een tijdje had Tate ons ingehaald. Hij praat echt ongeloooflijk veel. Hij kwam er achter dat we Afrikaans verstonden en toen hield hij echt niet meer op. En als het even stil was dan begon hij met zingen of ging hij schreeuwen of vogelgeluiden maken, dat soort dingen. Op een gegeven moment zaten er ook bavianen vlak ons in de rivier. Ze maken een soort honden geluiden (die Tate dan weer na ging doen), maar we moesten wel wachten tot ze zelf weg gingen want ze hebben blijkbaar de scherpste en sterkste tanden van alle apen en ze zijn meestal bang voor mensen, maar niet altijd. Dus wij wachten en na een tijdje konden we weer verder. Na 3.5 kilometer gepeddeld en gelopen te hebben kwamen we bij het einde aan waar nog een aantal cliffjumps waren. Dan moet je zegmaar wandklimmen tegen rotsen op en dan kan je er op een gegeven moment waar jij dat wil vanaf springen in het water. Het was allemaal echt heel leuk. Aan het einde werden we opgehaald door een auto die ons weer terug bracht. We mochten achterop zitten zegmaar wat echt leuk is. Daarna hebben Bas en ik daar ergens in een hangmat gelegen tot onze ouder ons kwamen ophalen. De rest van de dag heb ik eigenlijk alleen maar scheikunde geleerd, tot dat we gingen eten. Op weg naar het restaurant kwamen we nog Bushbucks tegen. Dat zijn ook weer een soort van hertachtigen. Ze zijn wel heel mooi. Dat wat het dagje denk ik wel zo ongeveer.

Zon, zee en bergen

Maandag 8 maart

Vanochtend begon mijn dag weer met leuk scheikunde leren. Toen ik het idee had dat ik het toch echt wel moest snappen heb ik de toets gemaakt. Ik heb 6 kantjes volgeschreven, voor degene die m ook hebben gemaakt, is dat normaal??? Haha. Daarna zijn we hier gaan wandelen. Het was een of andere bergbeklimmerstocht die echt naar mijn idee alleen maar omhoog ging en ik kreeg echt het idee dat na die wandeling ik wel kuitspieren moest hebben. Volgens mij als ik terug kom heb ik echt van die bergbeklimmersbenen, maar volgens mn broertje ben ik niet in staat om spieren te krijgen, dus dan zal het wel niet. Tijdens de wandeling heb ik eigenlijk niet veel naar de omgeving gekeken maar het was wel mooi. Je had echt uitzicht over de zee en de golven zijn echt niet normaal hoog vandaag. Ze vliegen echt over de rotsen. En in het bos leek het een soort tropisch regenwoudachtige jungle. Toen zijn we op de terugweg een ijsje gaan halen. De Magnums waren vandaag zelfs uitverkocht, haha. Dus ik moest het weer doen met een ijsje dat Moo heet, haha. Verder heb ik ook gewoon echt niks te zeggen over vandaag maar dat vind ik persoonlijk nogal onlogisch omdat dit stukje tekst veelste kort is voor mijn doen. Had ik al gezegd trouwens dat ik hier groot ben? Serieus ik steek boven iedereen uit. Okee dat is een beetje overdreven, maar ik ben wel groter dan de meeste. Best leuk om groot te zijn :). En verder, zo ga ik eten, dan inpakken en vast nog wat patience-en. Dat doe ik op vakantie altijd heel veel. Volgens mn tellertje had ik het nu iets van 800 nogwat keer gespeeld, maar goed altijd als ik niks beters weet doe ik dat. En morgen gaan we naar Addo (vandaar het inpakken). Volgens mijn vader hebben we daar wel internet, maar goed dat zei hij ook van Tsitsikamma. In Addo zitten we in een tent. (hij is wel al voor je opgezet en er zitten dingen in, maar goed het is behalve brugklaskamp het dichtste wat ik tot nu toe bij echt kamperen ben gekomen als je een tent opzetten in je achtertuin niet meetelt) en Addo is een olifanten park (het heet Addo Elephant Park, dus…) en als het goed is zitten er minstens vier van de Big Five dieren hier. Ik heb dr zin in…

Elephants everywhere

Dinsdag 10 maart

Vandaag gingen we dus weer rijden, opweg naar Addo. Dat was maar anderhalf uur of zo iets en langs de weg was helemaal niks te zien. Het was echt gewoon zand – weg – zand en toen ik daar achter was heb ik niet echt meer naar buiten gekeken. Na een tijdje kwamen we bij wat winkeltjes waar we gingen eten en ik nog wat winkels in ben geweest. Het enige probleem met de winkels hier is dat het winter gaat worden hier en er hangen dus ongeveer alleen maar lange broeken en truien waar ik niet zo veel aan heb. Toen kwamen we in de buurt van Addo. Hier is het langs de weg wel weer begroeit. Het is een beetje een oranjekleurige grond en dan allemaal van die kleine grijs groenachtige struikjes. De bergen lijken hier ook op stenen met heel veel mos erop maar dan heel veel vergroot. Toen kwamen we aan bij Addo en gingen we onze safaritent bekijken. Het is zegmaar een heel groot platform op palen waarvan een gedeelte het balkon is met een tafeltje er op en het andere gedeelte is de tent. Het is wel zegmaar een tentzeil als muur en dak en er zitten van die plakdichtramen als ramen maar verder is het gewoon twee echte bedden en een kast en een koelast en zo’n ventilator. We hebben een klein stukje lopen hier vandaan een keukentje die je kan gebruiken en we hebben onze eigen braai dus koken op zo’n gasstelletje hoeft ook niet. En onze tent heeft een echte houten deur met een slot en sleutel. Stiekem is onze tent dus heel nep maaar goed het is een tent. We hebben voor zo’n tent gekozen omdat we nu aan de rand van het park zitten en aan de rand zijn zegmaar van die hekken met stroom erop enzo want daar achter lopen de dieren en dat hek zit er zodat je niet zomaar wordt aangevallen of zo. Als we op ons balkon zitten kunnen we dus ook allemaal dieren zien lopen. Toen we eerst aankwamen dachten we dat er geen dieren zaten maar na een tijdje zagen we wel olifanten lopen. Ze zijn echt heel erg groot en een soort van bruin door hun ‘wassen’. Ook lopen er hier kudu’s wat een soort herten zijn met strepen en de mannetjes hebben een rare gedraaide hoorn. Ze hebben hier ook kuduzena’s te koop, dat zijn zegmaar hele grote toeters voor het WK die de vorm hebben van die gedraaide hoorns. En er zit hier ook een schildpad met zn huisje (struik met stekels) vlak voor het balkon. Ook heb ik een wrattenzwijn gezien. Eigenlijk zijn die echt heel lelijk. Ze hebben gewoon de achterkant van een klein bruin gelig hondje maar hun hoofd is veelste groot voor hun lichaam en ze hebben dus wratten wat twee gigantische knobbels zijn die op hun neus zitten hahaha. Toen zijn we over het park rond gaan lopen om te kijken wat er allemaal was en er zijn een soort ‘verstopplekken’ waar je kan gaan zitten om naar dieren kan gaan kijken en daar hebben we ook nog buffels met van die hele grote hoornen gezien. En ik heb een Magnum gegeten hahahah. Hier hebben ze die wel dus ik had eindelijk mn Magnummoment. We waren vandaag ook nog naar een internetcafé gegaan, want ook al beweerde mn vader dat we hier internet zouden hebben, dat was dus niet zo. En toen zijn we naar een internetcafé gegaan die de Oranje Olifant heet haha. Maar de computers werkten een beetje vreemd en je kon er geen usb-stickjes in steken dus we konden er niet echt veel mee en ik kon niet zo lang dus ik had alleen mn mail gecheckt en volgens mij 70 mailtjes over Lars zn emailadres gelezen, maar goed. Dat was vandaag wel weer.

Op safari

Woensdag 10 maart

Gisteravond was ik een beetje half ziek en dat had ik vandaag ook nog dus ik had niks gegeten en ben weer in mn bed gaan liggen. Toen na een tijdje was ik er uitgekomen en heb ik een mongoose gezien die langs het balkon liep. Het is een soort fret, dus een laag beest met een lange staart. Oh ik bedenk nu dat het ook wel lijkt op een wezel want dat beest hebben ze bij Neds Survivalgids en zo’n beest is het ongeveer maar dan grijs. Daarna gingen we zelf op safari. Dus met onze auto het park in. Je mag je auto niet uit en je rijdt heel sloom omdat je anders dieren kan vermoorden. Als vegetatie in het park zijn het vooral bosjes / struiken met een soort van witten doornen erin wat de olifanten vooral eten. We hebben dan ook echt heel veel olifanten gezien. De mannetjes zijn echt gigantisch en de kleintjes zijn echt heel lief want die kunnen nog niet zo veel. We hebben een kleintje zichzelf zien wassen maar het was heel lief want hij kreeg het water niet echt over zichzelf heen gesproeierd en toen viel / rolde hij uiteindelijk gewoon in het water want dan werd hij ook nat. En er lopen hier ongelooflijk veel kudu’s rond wat wel leuk is. Die olifanten lopen trouwens ook heel de tijd op de weg om leuke files te creëren. En overal ligt poep en dan zie je van die gigantische kevers (mestkevers…) en die gaan dat dan aan de kant rollen. Er lopen hier trouwens ook heel veel wrattenzwijnen rond en ik heb ook kleintjes gezien die een stuk knapper zijn dan de volwassenen. Na een tijdje hadden we het rondje afgereden en waren we weer terug naar de tent gegaan en heb ik weer een tijdje geslapen. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan en daarna daar weer weg en na het eten gingen we op nachtsafari. Toen begon het ineens ontzettend hard te regenen terwijl ze hier al een jaar ongeveer in een droogte hebben. Dus ik had gewoon koude kleren aan en ik ben helemaal natgeregend want ik zat aan zijkant van de safariauto. Het is zegmaar een hele grote jeep/ bus met gewoon open zijkanten ongeveer. We hadden een gids en die was heel groot en die zat dan voorop ergens met een heel grote lamp van links naar rechts te schijnen om diertjes te zoeken. Hij scheen te zoeken naar de reflectie van hun ogen want het schijnt dat nachtdieren een soort van spiegeltjes achter hun netvlies of daar ergens hebben. Volgens mij was hij dr niet echt goed in want hij vond niet zoveel diertjes en er moest heel veel zitten maar hij was wel heel grappig en aardig. We hebben wel als nieuwe diertjes nog een pad gezien en een soort van haas en een jakhals dus dat is wel leuk. Maar na een tijdje werd het echt te koud met de wind en de regen en het ging onweren dus moesten we terug en werd de safari eerder gestopt. Die gids met zn chauffeur was ondertussen ongelooflijk melig geworden en ging vol enthousiasme op stenen schijnen en dan zei hij: hier zie je twee stenen, ze bewegen niet veel. En dan moesten hij en de chauffeur echt heel erg hard lachen, hahaha. Toen kwamen we thuis en gingen we gelijk slapen en dat was woensdag.

Donderdag 11 maart

Nog 90 dagen voor de opening van het WK. Dat stond vandaag in de krant. Ik zit nu te stuiteren in een auto terwijl ik dit typ want we zijn opweg naar Port Elizabeth. Dat is een hele grote stad hier. Er zitten hier een soort van kennissen van mn ouders en daar gaan we avondeten. Vanochtend heb ik gezellig huiswerk lopen maken en daarna tas inpakken want we moeten hier ergens overnachten omdat je na 7 uur Addo niet meer in mag, waarom weet ik niet. Daar gaan we nu eerst naar toe rijden, naar het hutje/huisje of wat dan ook waar we in verblijven zo. We weten zelf niet wat het is want die kennissen hebben het voor ons gereserveerd. En daarna dus naar de kennissen toe, waar we internet hebben dus dat is wel weer eventjes mooi. ’s Avonds gaan we daar braaien, wat iedereen hier volgens mij constant doet. We rijden nu net de stad binnen en zijn er bijna. We rijden naar Summerstrand, zo heet het gedeelte waar ze wonen. Oh en sorry als dit heel veel tekst tegelijkertijd was, maar tja, als ik even internet heb dan zet ik gelijk alles erop (a), hahaha. xxxxx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jordi:
    11 maart 2010
    Wow, dit lezen kostte me 20 minuten, maar vooruit ik heb het er voorover, misschien moet je anders voortaan een soort samenvatting maken, meteen goed voor Nederlands (A)
    Ik weet niet echt of 6 kantjes normaal is, wij hoeven die toets pas eind maart te maken, maar jou kennende zal dat wel redelijk normaal zijn.
    En je verhaal klopt volgens mij niet helemaal want je hebt het over een tent en dan opeens over een balkon, maar een tent kan toch geen balkon hebben =/
  2. Brigit:
    11 maart 2010
    haha, oke ik ben ook klaar met lezen, heb het in etapes gedaan maar dat vind je vast niet erg. heb je tussendoor nog gemaild maar had dus nog niet hier op gereageerd. van mij hoef je het niet samen te vatten hoor want dan krijgen we niet alles mee. dus jordi hou je klep. en dat van die tent en balkon was mij ook wat onduidelijk???

xx
  3. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    12 maart 2010
    aaaaaaaaaaaaaaaaaah

help
  4. Anke:
    12 maart 2010
    hier even al mijn reacties tijdens het lezen:
    IK BEN FAN VAN TATE
    je krijgt reizigersbenen! jammer dat je die vorigjaar niet had, toen je ze nodig had met gymnasiumdag weetjenog, toen ik zei dat jij geen reizigersbenen had hahah. nou nu dus wel wat leuk.
    jaaaa groot zijn is leuk :D maar niet altijd hoor haha ;P.
    saar een tent met een balkon is geen tent. dat telt niet.
    HAHAHAH jij hebt die kutmailtjes van lars ook gelezen haha. dat is zonde van je internetcafetijd of weetikveel hoe dat gaat.

yessssss ik ben klaar met lezennnn!
    saar ik vrees dat als je meer lezers wil dan je vaste gestoord-dat-ze-dit-lezen en geobsedeerd-door-jou fans, dat je het dan toch echt wat korter moet maken, haha. maar dit mag ook hoor, want het is wel grappig ;P. en ik lees het toch wel hoor, hoe lang het ook is.

saartje ik mis jeee!
  5. Vera:
    13 maart 2010
    oei ik ben pas bij het 2e stukje en nu moet ik helpen met boodschappen uitpakken - ik lees het de volgende keer verder!
    sounds good!
    xx
  6. Lieke:
    Hee wereldreizigertje!!
    Ik heb mijn vader me jou verhaal laten voorlezen, ik zal niet zeuren over de lengte (daar heb ik met mijn vermogen tot bondig zijn geen recht toe, ik vind dat je het al goed samengevat hebt... joh Jordi) mijn vader heeft alleen nu een droge mond van het voorlezen en gaat nu vieze ziekenhuiskoffie drinken. Echt kamperen is je dus overduidelijk nog niet gelukt, doen we wel een keer, maar mijn papa wil ook graag een Wemel-balkontent. Was het nog gezellig met de kennissen van je ouders??
    Een wrattenzwijn dat is toch zo iets als Pumba uit de Lion King :-) Hier zie je maar weer eens hoe groot mijn wereldkennis is Ik kom niet veel verder dan de Disney collectie.. Ach ja heel educatief. Zoveel als jij leer ik niet, ik slaap waarschijnljk dan weer meer ach ja niet zo educatief maar wel gezond. Heel veel liefs kusjes en plezier xxxx Lieke
  7. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    13 maart 2010
    weetje waarom ik zo hard gilde?
    nou, ik denk dat ik een reactie had geschreven van wel ongeveer evenlang als jou ding (naja, misschien 2 datums maar) en toen drukte ik op verzonden, MAAR HIJ IS NIET VERZONDEN!!

en nu heb ik het voor niks geschreven!

maar wat ik me nog kon herinneren was dat 6 kantjes zkr niet normaal zijn, want ik had er gewoon twee. ik had trouwens een 7.1:P maar jij weet die van jou vast nog niet:(

eeeeeeeeeeeeeeeen toen heb ik een of ander raar verhaal geschreven, maar die ben ik vergeten :'(

naja, veeeeeeeeeeeeeeeel plezieeeeeeeeeeeer! nog verder.. volgende keer sla ik mijn tekst op en als het weer te veel is ofzo, dan moet het maar in stukjes:P

doeixxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx