Florida Keys & Everglades

19 juli 2010 - Palm Coast, Florida, Verenigde Staten

Islamorada

Zondag 11 juli

Vanochtend moesten Bas en ik dus terug naar onze kamer om de laatste spullen in te pakken. Daarna moesten we met al onze tassen de kamer uit om nog te ontbijten. Na het ontbijt bij het buffet zijn we in een restaurant gaan zitten waar je moest wachten tot dat het jouw beurt was om van boord te gaan. Ik was echt ontzettend moe doordat we iedere avond amper hadden geslapen, dus ik was bij het ontbijt en tijdens het wachten in slaap gevallen. Daarna konden we onze tassen verzamelen en moesten we nog door een paspoort controle die niet echt veel voorstelde. Ze bekeken alleen even je paspoort en keken dacht ik of het fotootje klopte maar verder konden we gewoon doorlopen. Daarna stapten we de auto in op weg naar de Florida Keys. Die hele weg heb ik eigenlijk ook weer geslapen. Ons hotel zat op Islamorada, wat dus één van de eilanden is van de Keys. Hier zaten we in een Hamptons hotel aan het strand. Toen we aankwamen zijn we ongeveer gelijk voor de tv gaan zitten om Nederland – Spanje te kijken. Persoonlijk vond ik het geen goede wedstrijd maar goed. Tijdens de eerste helft was ik ook nog in slaap gevallen, haha. Maar de tweede helft heb ik wel mee gekregen. Na de wedstrijd ben ik gelijk weer gaan slapen, dus vandaag heb ik niet veel gedaan behalve dat eigenlijk, haha.

Key West

Maandag 12 juli

Vandaag zijn we van Islamorada doorgereden naar Key West, het aller zuidelijkste eilandje van de Florida Keys. Key West is ook het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten (als je Hawaï niet meerekent).

Eerst moet je om er te komen over heel veel andere kleine eilandjes (keys) rijden. Ze zijn allemaal met elkaar verbonden door één lange weg. En met bruggen kom je dus van het ene eiland bij de andere. We zijn ook over de seven-mile-bridge gereden, wat een beroemde brug hier is.

De meeste eilanden zijn heel klein en bestaan bijna alleen maar uit bomen. Als we in Key West aankomen zie je wel weer een verschil, omdat het daar gewoon bewoond is.

In Key West hebben we heerlijk toeristisch rondgelopen. Gewoon het stadje bekeken en de winkeltjes in gegaan. Key West is nog een heel ouderwets stadje en de huisjes zijn allemaal heel schattig en in allemaal kleurtjes geverfd. Ze leven ook heel erg op toerisme, het was er heel druk en er is ook niet veel anders te doen. Aan de kust stond een cruiseschip, dus het was net als of we weer gewoon waren uitgestapt. We zijn ook nog naar het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten gelopen. Vanaf dat punt is Cuba nog maar 80 mijl varen. Hier zijn we op de foto gegaan, en meer mensen hadden volgens mij dat plan, want het was er heel druk. Nadat we nog ergens hadden gegeten zijn we weer terug gereden naar ons hotel.

Onze hotelkamer is heel mooi, hij is heel groot met meerdere kamers en een echte keuken. Als je naar beneden gaat kan je naar het zwembad. Maar je kunt ook nog tien meter verder lopen en daar is dan het strand aan de zee. Hier zijn allemaal hangmatten en ligstoelen. Wij zijn dan ook ’s middags op het strand gaan liggen. De zee is letterlijk doorzichtig. En er zitten allemaal beesten in. Je ziet constant krabben lopen. Ook zwemmen er allemaal verschillende visjes. (zwart met gele en een soort zebra vissen en er zijn een soort slierten met een rare zwaardneus, haha) Ook zie je van die soort van kreeften die een schelp op hun rug hebben rondlopen. Het is dus ook wel handig dat het water doorzichtig is, anders zou je er zo op gaan staan. Het water is ook ongelooflijk warm dus je kunt er niet in afkoelen. Als je wilt afkoelen moet je even het zwembad in duiken. Maar dat is nou niet echt bijzonder veel moeite. De rest van de dag heb ik dus zo ongeveer in de zon gelegen. Morgen zijn we hier ook nog. En gaan we het gewoon rustig aan doen om nog een beetje bij te komen van alles…

Islamorada

Dinsdag 13 juli

Vandaag was een rustig dagje. Bas en ik hebben eerst weer lang geslapen terwijl mn ouders naar een soort park zijn gegaan waar gewonde en zieke vogels worden opgevangen. Toen ze terug waren hebben we ontbeten en zijn we naar het strand gegaan. Daar heb ik heel de tijd in een hangmat gelegen. Toen ik er uit ging stonden de afdrukken van de touwen in mn rug. Na heel de dag in de zon te hebben gelegen heb ik ’s avonds nog tv gekeken en verder nog wat gecomputerd. Nadat we een week weer geen internet hadden gehad op de boot is dat altijd wel fijn, haha. We waren trouwens naar de Keys gegaan, omdat we nu toch al in het zuiden van Florida zaten voor de cruise dus dan was dit niet zo ver weg. Morgen gaan we ook nog naar de Everglades waar allemaal alligators zitten. En als we daar zijn geweest rijden we terug door naar huis.

Everglades

Woensdag 14 juli

Vandaag zijn we dus weg gegaan uit het hotel. Na het ontbijt zijn we weer met koffers en al naar de auto gelopen en weg gereden op naar de Everglades. De Everglades is een heel groot moeras in het zuiden van Florida. We zijn er nog nooit geweest. Als we er aankomen, kopen we een kaartje en wordt ons verteld dat we nog eventjes moeten wachten. We worden naar een plekje geleid waar alligators in een soort grote hokken zitten, dus toen konden we daar naar kijken. Daarna konden we de boot in. Het was geen normale boot maar een airboat. De Everglades zijn te ondiep voor een boot met zo’n motor die achteraan hangt. Wat wij gebruiken om naar voren te komen is een soort hele grote ventilator die achter op de boot staat. En ons bij wijze van spreke naar voren blaast. Hij maakt heel veel lawaai dus in het begin krijgen we allemaal watjes uitgedeeld om in onze oren te stoppen. Persoonlijk had ik het idee dat het nog amper hielp wat het geluid was nog steeds heel erg hard. Hoe de boot vaarde voelde heel grappig, net alsof je in een soort attractie in een pretpark zat. We gingen ook heel erg hard. Het moeras ziet er wel leuk uit, het is vooral water met een soort riet/ gras wat erin zit. En er staan af en toe ook bomen in. Vroeger waren de Everglades veel meer begroeid, maar er is een orkaan overheen gekomen die alle bomen daar redelijk heeft verwoest.

Als we varen begint het ineens te regenen, dat is wat minder. In Florida is het eigenlijk normaal dat het iedere dag rond vier uur ’s middags ontzettend hard regent voor misschien een half uurtje ofzo. Maar het was nog niet zo laat. En we waren niet heel erg blij met de regen aangezien de boot niet overdekt was, maar goed. We vaarden ver genoeg om na een tijdje weer uit de regenbui te zijn. De gids heeft in de tijd dat de tour duurde twee alligators gespot. Voor wie niet weet wat dat zijn, dat zijn een soort krokodillen, maar dan kleiner en met een bredere bek. Alligators zijn eigenlijk heel lief. Ze doen helemaal niks en liggen over het algemeen alleen maar stil. Nou moet je natuurlijk niet gelijk met ze gaan zwemmen of iets dergelijks maar ze vallen je niet zonder reden aan. Om de alligators dichter bij te laten komen vroeg de gids ons ook gewoon om met onze hand op het water te slaan. Het werkte in ieder geval wel, langzaam draaide de alligator zich dan om en zwom hij naar je toe. Het zijn best mooie beesten om te zien en ze kwamen echt heel erg dichtbij. Toen begon het te onweren en moesten we toch echt terug gaan. De tour duurde hierdoor iets korter, maar daar was niks aan te doen. Na de boottocht zijn we weer terug naar ons huisje gereden wat toch nog zo’n vijf uur rijden was. En dat was dan de twee weken dat wij hier in Florida druk zijn geweest. De komende week gaan we zo ongeveer niks doen… xxxx

1. Donaaaaaaaaaaaaaaaaa:
    23 juli 2010
    he he ik heb alles afgelezen... nou in elk geval vind ik alles nog steeds heel cool wat je verteld!
    XXXXXXXXXXXXX tot bijna hoop ik!
  2. jelle:
    28 juli 2010
    ik heb het niet gelezen maar ik heb gewoon zin om een reactie te plaatsen:D
  3. Brigit:
    2 augustus 2010
    nog 15 dagen =) en dan zien we je weer.
    lekker naar texel.
    btw, ik heb nu alles gelezen en moet eerlijk zijn, ben er wel een beetje trots op (A)